Hvis du nogensinde har levet på en matrikel, hvor en flok teenage-gamere er millisekunder fra at gøre det af med en boss i World of Warcraft eller at være sidste overlevende i Fortnite - og wifi’en pludselig forsvinder – så ved du én ting: At helvede bryder løs.

Det ved de også hos Stofa og reklamebureauet Robert/Boisen & Like-minded, og med kampagnen ”Offline Gamers”, som skal skabe opmærksomhed omkring Stofas nye app ”WifiScanneren” har parterne tydeligvis ramt plet.

App’en giver brugeren mulighed for at scanne sit hjem og finde ud af, hvor man har svagt og stærkt wifi-signal og på baggrund af de indsamlede data modtage en række individualiserede råd.

Og for at demonstrere hvor vigtigt ordentligt wifi er for danskerne stablede Robert/Boisen & Like-minded et forsøg på benene – udført på fire forskellige private adresser i København.

Sådan gjorde de

På de unge gameres værelser var der installeret 20 skjulte kameraer, uden de kunne bemærkede det under forsøget. Fra alle værelser blev der sendt live-signaler til et mobilt kontrolrum, der holdt et 5. sted i byen. 

Herfra kunne produktionsselskabet justere internethastighed og slagets gang. 

LÆS OGSÅ: BEDSTEMØDRE HACKER FOR STOFA.

Hos de medvirkende familier kunne man på den måde udsætte familiernes unge gamere for dårligt wifi-signal på tidspunkter, hvor dårlige forbindelser i spilmæssig forstand bogstavelig talt kunne være dødbringende. 

Det skabte en række yderst stærke reaktioner blandt de medvirkende unge - til stor morskab for deres forældre, som overværede seancen på skærme.

Reaktionerne på kampagnen har været stærke, og kampagnen har skabt masser af engagement og delinger, fortæller Søren Christensen, Partner og Strategy Director hos Robert/Boisen & Like-minded.

Stærke tal

- Kampagnen er blevet taget rigtig godt imod. En af tankerne bag var, at scenariet omkring frustrerede gamere er noget, mange danske familier kan nikke genkendende til, siger han og tilføjer:

- Og antallet at kommentarer, delinger og taggings understreger, at dette er tilfældet. 

Indtil videre har kampagnen nået flere end to millioner danskere på de sociale medier. 

Kampagnen har pt. 12.500 kommentarer alene på Facebook, 40% af kampagnens reach er skabt organisk, og engagement-raten på Facebook har været usædvanlig høj.

Den ligger på 22% - 28 gange højere end Facebook benchmark på 0,8%. 

Dertil kommer, at view through-raten været høj: 30% af YouTube-brugerne ser den 2 minutter og 23 sekunder lange film helt til ende. 

Og også i forhold til app-downloads har kampagnen fungeret stærkt, oplyser Brand Manager Dennis Gade fra Stofa.

Fastholdelse og nye kunder

- Vi har kunnet se en stærk sammenhæng mellem app downloads og kampagnens lancering. Og det glædelige er, at mere end halvdelen af brugerne pt. ikke er Stofa-kunder, siger han og tilføjer:

- Så det ser ud til, at ”WifiScanneren” både kan fungere i forhold til at fastholde eksisterende kunder - og samtidig vise potentielle kunder, hvad Stofa er for en slags virksomhed. 

App’en lå nummer 107 på listen over mest downloadede apps i Apples App Store dagen inden lancering, men allerede inden for 24 timer efter kampagnelancering lå den nummer 1 som Danmarks mest downloadede - foran fx NemId og Mobilepay. 

Indtil videre har 71.200 downloadet app’en. 

Kampagnen, som udover filmen rummer en række andre kampagneelementer, er lanceret i samarbejde med Carat og fortsætter de kommende måneder på sociale medier, online og TV. 

Klaus Spendser har været filmisk tovholder på projektet, og du kan se forsøget her. Credits under filmen.

Credits 

  • Kunde: Stofa
  • Brand Manager: Dennis Gade
  • Marketingkoordinator: Julie Josephine Vedel Andersen 
  • Bureau: Robert/Boisen & Like-minded
  • Strategi: Søren Christensen
  • Kreativ Direktør: Heinrich Vejlgaard
  • Lead Kreative: Frederik Voetmann & Niklas Hultquist
  • Supporting Kreative: Magnus Mynderup-Bjørnshave & Thomas Jørgensen Parastatidis 
  • Social media aktivering: Victor Petri 
  • Projektleder: Gitte Andersen 
  • Produktionsselskab: Gobsmack Productions 
  • Instruktør: Klaus Spendser
  • Klip/Grade: Thorbjørn Münter
  • Exec. producer: Christina Bostofte Erritzøe 
  • Producer: Nya Bille
  • Vfx: Welcome Post
  • Sound design: Freezone / Bjørn Vidø 
  • Mediebureau: Carat, Aarhus