SAS bryder med en af kommunikationens grundregler med håndteringen af den shitstorm, flyselskabet er havnet i i kølvandet på lanceringen af reklamefilmen ”What is Truly Scandinavian”.

Det vurderer Henrik Kragelund, der er kommunikationsstrateg og såkaldt shitstorm-doktor.

- SAS overholder i hvert fald ikke kommunikationens regel nummer ét: Nemlig at det altid er afsenderen af et budskab, der er ansvarlig for, at det modtages og forstås rigtigt, siger han og fortsætter:

- Som jeg læser og hører SAS' pressemeddelelser og pressechef, så insisterer SAS på, at det er "de andre" som har misforstået filmen.

Det, mener Henrik Kragelund, ”er udtryk for en arrogance og bedrevidenhed, som man skal være meget varsom med i en krisesituation”.

- Særlig når man som SAS faktisk er folkeeje, også helt konkret i den forstand, at den danske stat ejer 14 procent af aktierne i selskabet, siger han.

Kejserens Nye Klæder

SAS burde i deres håndtering af krisen i langt højere grad have anerkendt, at filmen rent faktisk kunne opfattes på en anden måde, end det der ifølge SAS var tilsigtet, mener Henrik Kragelund.

- Jeg kommer til at tænke på Kejsernes Nye Klæder i denne sag. Hvor var den lille dreng hos SAS, produktionsselskabet eller andre involverede, der rakte en finger i vejret og stillede spørgsmålet: ”Er vi nu også helt sikre på, at filmen ikke kan opfattes negativt?”, siger Henrik Kragelund.

SAS lancerede filmen tirsdag 11. februar, men fjernede den igen fra selskabets Facebook-side og YouTube-kanal sent samme dag, da de sociale medier kogte over af negative kommentarer til filmen.

Onsdag frigav SAS så kortvarigt filmen igen, for kort tid efter atter at fjerne den. Senere onsdag blev en nyklippet og kortere version af filmen så offentliggjort.

Henrik Kragelund undrer sig over, at den oprindelige version af filmen imidlertid stadig er tilgængelig på SAS' YouTube-kanal. 

- Den ville jeg nok have fjernet, alt taget i betragtning, siger han.

LÆS OGSÅ: SAS HAR KLIPPET UDSKÆLDT REKLAMEFILM OM

Al omtale er jo god omtale…

William Atak, der er ekspert i digital identitet og omdømme, peger på, at SAS har et større digitalt oprydningsarbejde foran sig i kølvandet på shitstormen.

- SAS kommer blandt andet til at skulle arbejde meget med negative søgeord i den nærmeste fremtid, der relateres til deres brand, siger han.

Det vil sige de situationer, hvor negative historier om SAS dukker op, når man søger efter SAS på Google i forbindelse med bestilling af flybilletter eller rejser. Han påpeger samtidig, at man ikke udelukkende kan betragte SAS’ shitstorm som noget negativt.

- Nej, slet ikke. Al omtale er jo god omtale, sagde Simon Spies engang, og noget er der om snakken, siger William Atak og peger på, at der jo ikke kun har været negative kommentarer til SAS-reklamen.

- Derimod er der masser af folk derude, der bakker op om kampagnens budskab. Dem vil SAS uden større besvær kunne aktivere og gøre til ambassadører for brandet. Og dermed kan SAS holde fast i den synlighed, kampagnen har resulteret i, men der ligger stadig et kæmpe oprydningsarbejde digitalt, før alt det positive i omtalen kan udnyttes.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.