Reklameblokken på det gode, gamle flow TV bugner af film fra dagligvare-kæderne, og nu har endnu en aktør meldt sig på banen: Aldi Danmark.

Kæden er netop gået på TV for første gang i sine mere end 40 år på det danske marked, og det er der en særlig grund til, fortæller marketingchef Carsten Kure:

- Vi er i gang med en omfattende proces med modernisering af en række af vores butikker, ligesom vi har øget vores sortiment, bl.a. med flere friske og økologiske produkter, så det er nu, vi er klar til at vise, hvad vi har at byde på, siger han.

Og det giver god mening, lyder vurderingen fra Dorte Wimmer, detailhandels- og forbrugerekspert hos Retail Institute Scandinavia:

- Man kunne umiddelbart tænke, det er lidt sent i forhold til resten af detailmarkedet, men i forhold til Aldis historik og nye strategi hænger det rigtig fint sammen, siger hun og uddyber:

- Kæden er netop nu i fuld gang med en større turn around i Danmark, hvor der er kommet ny direktør, (tidligere Lidl-chef Finn Tang, red.), nye butikker og nyt sortiment. Samtidig har man kæmpet med en del fordomme, og det er det, man nu satser på, at TV kan rykke ved. 

TV er et stærk medie

Om hvorfor man vælger flow TV siger Carsten Kure:

- Analyser viser, at flow TV stadig har sin berettigelse. Når det gælder om at skabe brand awareness, er det altså bare et exceptionelt medie. Og så handler det naturligvis også om målgruppen.

Og hvem er det, I henvender jeg til?

- Helt overordnet set familier med hjemmeboende børn, så de 30-50-årige, hvis der skal alder på, siger Carsten Kure.

Kampagnen rammer også en række andre medier, som radio, banner-annoncering, tilbudsaviser og sociale medier, men TV spiller en vigtig rolle, og Dorte Wimmer bemærker specifikt, at der er tale om en ren image-film:

- Ofte ser du jo detailkæderne binde et halvt kilo hakket oksekød i halen af deres reklamefilm som afmelding, men her er der tale om en ren imagefilm.

- Det synes jeg er ret modigt gjort, men også rigtigt set, hvis man gerne vil vække forbrugernes opmærksomhed og interesse i selve brandet.

Også employer branding

Hvad er dine forventninger til effekten?

- Nu er der tale om en intro-film, så et er jo ikke sådan, at vi forventer, at den fylder butikkerne på otte minutter, men vi har en klar forventning til, at vi hen over de kommende måneder vil kunne måle en effekt på fx brand awareness. Hvilket er en af målsætningerne, siger Carsten Kure.

Ifølge Dorte Wimmer ligger der også et employer branding-element i filmen, og det bekræfter Carsten Kure:

- Filmen fortæller jo historien om Ali, der starter som ny i butikken, og humoren mellem de to skuespillere skal selvfølgelig også fortælle en historie om, at Aldi er et fedt sted at arbejde og at være, siger han.

Carsten Kure fortæller, at der er optaget seks film, som ventes bragt hen over året.

Og hvor længe kommer de til at køre?

- Vi måler løbende på effekten af filmene sammen med vores mediebureau Havas, så lige præcis hvordan og hvornår de enkelte film kommer på, kan vi ikke sige noget om endnu. Men vi forventer, at de kommer til at køre i et flow hen mod efteråret.

Instruktør: Projekt med energi

Bag Aldis nye reklamefilm står bureauet Saatchi & Saatchi, der vandt kæden som kunde i efteråret, samt produktionsselskabet Uitch Iscratch. 

Filmene er bygget op omkring små historier, der foregår nede i butikken, og som en flue på væggen observerer vi alle de små misforståelser, der kan opstå, når man som en ”noget ældre” butikschef forsøger at lære en frisk ung mand op i alle butikkens - og livets herligheder. 

Filmene er instrueret af Tomas Villum, og han kalder det ”en sjov og spændende oplevelse at være med til det historiske projekt”.

- Man kan tydeligt mærke den energi og vilje, som Aldi investerer i hele projektet. Det har været enormt inspirerende og fantastisk for alle – både filmholdet, reklamebureauet og ikke mindst mig selv, at være med til at skabe og kreere et Aldi univers helt fra bunden, siger han i en pressemeddelelse. 

Hovedrollerne i filmen spilles af Niels Ellegaard og Razi Irawani, og hvor de fleste danskere kender Niels Ellegaard fra utallige film og ikke mindst Cirkusrevyen, er Razi Irawani nok mest kendt af den yngre generation. 

Den unge skuespiller har således mere end 270.000 følgere på Facebook og over 90.000 følgere på Instagram.

Så på den måde får I også fat i et yngre publikum?

- Ja, det kunne da godt tænkes, selv om det ikke umiddelbart lå i kortene, at vi skulle have fat i en skuespiller med flere folllowers, end os selv, lyder det med et smil fra Carsten Kure.

Se den første af de i alt seks film, ”Alis Første Dag”, her.