Partnervold mod kvinder er et omfattende problem i Danmark. Tal fra Socialstyrelsen viser, at mindst 33.000 kvinder årligt udsættes for fysisk vold af deres partner, og intet tyder på, at det tal falder.

Det var baggrunden for, at Danner fornylig – i samarbejde med MediaCom Beyond Advertising – gik ud med en kampagne, der skulle åbne danskernes øjne for problemet.

Instagram Stories var kanal for den meget omtalte kampagne Sammen mod vold, hvor syv danske influenter – bl.a. Le Gammeltoft og Mette Marie Lei Lange – lagde ansigt til en omgang grimme, virtuelle tæv.

Gå ikke glip af dagens vigtigste nyheder – klik her.

I syv videoer blev hver af influenterne således stadig mere ”forslået”, og det var brugeren, der med sine tap på influentens story uddelte tæskene.

- Målet var at gøre os bedre i stand til at kende tegn på voldelig adfærd og på mistrivsel hos den udsatte, og med kampagnen viste vi, hvordan fysisk partnervold stiger i intensitet over tid, siger Mette Marie Yde, der er leder af Kommunikation og Viden i Danner.

Men kan en Instagram-kampagne over 24 timer flytte noget i forhold til at ændre på en uønsket adfærd?

Godt kanal-valg

- Det tvivler jeg stærkt på. At ændre adfærd er noget af det sværeste i verden. Det kræver tid og langsigtede omnichannel-strategier, og gøre ikke med en enkeltstående indsats, siger Anna-Bertha Heeris Christensen, der er PHD-fellow på CBS og forsker i bl.a. sociale medier og influencers.

Gå ikke glip af dagens vigtigste nyheder – klik her.

Men når det så er sagt, så er kampagnen efter Anna-Bertha Heeris Christensens opfattelse på ingen måde ligegyldig:

- Jeg hæfter mig især ved, valget af Instagram som kanal. Det er godt tænkt, for netop Instagram er for de fleste et frirum, og derfor er overraskelsesmomentet i Danners billeder og videoer betydeligt, siger hun og tilføjer:

- Så på den måde er kampagnen stærk og har uden tvivl sat en debat i gang. Men der er stadig lang vej til en decideret adfærdsændring. Det kræver en længere og bredere indsats.

Fakta: Tal fra kampagnen

Sammen mod vold kørte 24 timer på Instagram. Influenternes videoer blev vist mindst 220.000 gange og nåede ud til over 170.000 personer. 

Videoerne blev i perioden liket 5.600 gange og gav 235 kommentarer.

I samme 24-timers periode fik Danner 300 nye Instagram-følgere, en stigning på godt 12%. 

Danners Instagram fik over 9000 interaktioner (klik til site, profilbesøg, mails, opkald), og organisationen fik henvendelser fra kvinder, der beskriver, at de selv har været i et voldeligt forhold. De takker for det fokus, som kampagnen har givet.

Sammenlignet med ugen før fik Danners Instagram over 166.000 flere eksponeringer.

Kilde: MediaCom Beyond Advertising.