I fjor blev WeThink efter en udbudsrunde valgt som nyt bureau af den danske isoleringsvirksomhed Rockwool.

Opgaven lød på en B2B-kampagne, og det var måske en overraskelse for mange, at det blev det dengang forholdsvis nyetablerede bureau, der fik opgaven.

Det fortryder Rockwool bestemt ikke i dag, hvor resultaterne af kampagnen – der kredsede omkring en kommunikationsplatform med den iørefaldende tagline ”Enestående – isoleret set” – er gjort op.

Tilfreds annoncør

Der var tale om en kampagne med mange elementer, som blev rullet ud på alt fra outdoor og digital over radiospots til events ude hos Rockwool-forhandlerne.

- Det har været en god og lærerig proces, som har skabt gode resultater for Rockwool. Vi har vundet meget. Især når det gælder bredere synlighed og produktforståelse i målgruppen, siger Randi Eller, der er Project Manager, Marketing & Business development hos Rockwool.

- Vi havde en omfattende pitch-runde. Og vi valgte WeThink, fordi de hurtigt beviste, at de var i stand til at tænke befriende skævt på opgaven. Bureauet har en integreret og indsigtsbaseret tilgang, der især digitalt blev afspejlet i løsningen, fortsætter hun.

Hun kan også fortælle, at bureauet hurtigt evnede at forstå og fortolke den klare strategi, Rockwool havde lagt, og omsætte den til en omfattende, men samtidig klart defineret kampagne.

- Da først ståstedet var etableret, var det jo ret afgørende, at alle efterfølgende elementer hang sammen. WeThinks oplæg var også bundet op på målbare resultater, og samtidig viste de tidligt i processen, at de kunne magte de mange delopgaver, der lå i kampagnen – alt fra målrettet kommunikation over for håndværkere inden for byggeindustrien til brandingfilm og launch af vores nye fabrikslinje i Øster Doense, fortsætter Randi Eller.

Grundlæggende værdier

Jan-Flemming Larsen, der er kreativ direktør i WeThink, fortæller om B2B-kampagnen:

- Kompleksiteten i opgaven gjorde, at det var vigtigt at definere et ståsted, der både kunne rumme Rockwools grundlæggende værdier, USP'er og uniqueness og samtidig favne nogle mere fremadrettede argumenter, siger han.

Han fortæller, at den overordnede kampagne skulle tage afsæt i optimering af Rockwools kerneprodukt, der medførte, at isoleringsmaterialet blev langt mere komprimeret end tidligere og derfor lettere at håndtere – både når det gælder arbejdsgangen og logistikken.

Samtidig var det nye produkt inddelt i tre varianter dedikeret til mur, skillevæg og skråloft.

- Der var rigtig mange kommunikative behov og områder på tværs af Rockwool, der skulle tilgodeses og tages action på. Et afgørende spørgsmål, vi stillede os selv, var: Hvor er håndværkerne, når de har fri? fortsætter Jan-Flemming Larsen.

Og svaret var: Mange steder.

Meget præcis målgruppe

Derfor dukkede kampagnen bl.a. op i fitnesscentre landet over. For her fordriver en del af kernemålgruppen – altså de håndværkere, der dagligt bruger produktet og i realiteten bestemmer, hvilken leverandør af isoleringsmaterialer, der skal benyttes – fritiden.

Et andet eksempel var kampagneelementer på landets tekniske skoler, hvor fremtidens Rockwool-brugere jo færdes. Her blev de bl.a. mødt af involverende aktiviteter.

Men hvordan nåede WeThink og Rockwool frem til, at det bl.a. var i fitnesscentre og på tekniske skoler, kampagnen også skulle udrulles?

- Det krævede omfattende markedsresearch og en lang række forskellige indsigter at få kortlagt forskellige typer af håndværkere og samtidig skabe præference for Rockwool hos forhandlere, partnere og i den brede offentlighed, siger Jan-Flemming Larsen, der også kan fortæller, at Mediabroker var mediebureaupartner på kampagnen.

Alt i alt mener han, at ”Enestående – isoleret set” har været båret godt igennem takket være en mediestrategi, hvor især et fokus i digitale kanaler har givet målbare resultater. 

- Alle KPI'er er indfriet til fulde og endda mere end det, siger Jan-Flemming Larsen.

Kan du give et eksempel?

- Ja, bl.a. kampagnens gamification-element på isoleretset.dk, hvor håndværkere kunne dyste mod hinanden i en virtuel isoleringsopgave. Vi havde været tilfredse med 12.000 deltagere, men det endte med, at hele 28.000 – svarende til et stopfyldt større dansk fodboldstadion – deltog i konkurrencen om en fodboldrejse til Barcelona, slutter Jan-Flemming Larsen.