Reklamebureauet Butter lancerer i dag en Virtual Reality-installation for vodkamærket I AM VODKA ved navn ”Doom Room”.

Projektet begyndte sidste år, da Butter sammen med kunden besluttede sig for at forsøge at skabe en ny type reklame. Valget faldt på Virtual Reality (VR), men det blev hurtigt klart, at projektet ikke ”bare” skulle være en reklame i VR.

- VR er jo i sig selv ikke nødvendigvis spændende. En kedelig idé er også kedelig i VR. Vi satte os for at skabe en fortælling, der virkelig kunne trække vores målgruppe ud på dybt vand. Der var derudover en logistisk udfordring i, at VR-udstyr stadig ikke er noget, alle lige har liggende, så vi besluttede at bygge en fysisk aktivering ovenpå, og så ændrede projektet kurs, siger Christen Søndergaard, der er strategisk direktør i Butter.

En digital ceremoni

Det endelige format, blev med Butters egne ord ”en digital ceremoni”, der i løbet af den næste måned kan opleves på den københavnske natklub Chateau Motel.

Der er dog ikke tale om fri adgang for alle, da man skal købe billet som til enhver anden kunstudstilling, og det er der en mening med, fortæller Christen Søndergaard:

- Vi syntes det var en sjov idé, at fremtidens reklame skal være så god, at man har lyst til at betale penge for at se den. Vi har tidligere klandret branchen for at lave for meget ligegyldig reklame, så nu må vi jo selv smide svesken på disken. Samtidig går pengene fra billetsalget til de kreative ubeskåret, det synes både I AM VODKA og vi, gør hele installationen mere troværdig, siger han.

I AM VODKA universet

Men hvad hulen er ”Doom Room”, og hvad har det egentligt med brandet I AM VODKA at gøre?

Til dette svarer kreative bagmænd, Jesper Dalgaard fra den Danske Filmskole og Mads Damsbo fra produktionsselskabet Makropol, der har samarbejdet med Butter om kampagnen:

- Vi fik fuldstændig frie kreative rammer til at skabe et unikt univers og en historie, der tog store eksistentielle spørgsmål op, som livet efter døden og hvad det er for en rejse, der venter os på den anden side.

- Vores inspiration var dels taget ud af I AM VODKAS brand DNA, og dels ud fra vores fascination af det metafysiske muligheder, som VR kan give os. Samtidig var projektet en ny øvelse for os i at udforske potentialet for synergien mellem kommercielt indhold og kunst, siger han.

Selve installationen Doom Room er som nævnt ikke bare en kortfilm, der opleves i Virtual Reality, men også en teaterinstallation, hvor man ledes rundt på den populære natklub af skuespillere og undervejs (selvfølgelig) får serveret I AM VODKA. Resten af projektet er en hemmelighed af hensyn til de betalende gæster...

Et perfekt match?

Projektet Doom Room er i øvrigt det nyeste skud på stammen i samarbejdet mellem Butter og I AM VODKA, der i efteråret 2016 lancerede en film om den transkønnede filippinske model Sabel Gonzales, der blev set af over 500.000 og delt mere end 2.000 gange alene på Facebook.

Filmen blev ligeledes debatteret voldsomt på bl.a. TV 2 og andre medier – og dette er netop, hvad samarbejdet handler om, forklarer administrerende direktør i I AM Vodka, Benjamin Gann:

- Vores samarbejde med Butter handler i bund og grund om at finde en måde, hvorpå vi som forholdsvist lille brand kan udfordre de store globale spillere. Vi skal ikke ud i en nævekamp med vores konkurrenter på deres hjemmebane, men i stedet være taktiske og skabe værdi for vores målgruppe, der hvor konkurrenterne halter. Det handler i bund og grund bare om at være mere moderne og mere kreative i vore tilgang end vores konkurrenter, siger han.

Doom Room får dansk premiere i dag, selvfølgelig er det fredag den 13., og eventen vil herefter kunne opleves på Chateau Motel de næste tre weekender.

Herefter er det planen, at reklamen/udstillingen skal sendes rundt til festivaler og museer i resten af verden, og du kan se en teaser her: