Når der sker en alvorlig ulykke, er tiden vigtig. Og for hvert minut der går uden førstehjælp, øges risikoen for dødsfald eller varige mén drastisk. Så jo tættere hjælpen er på, jo bedre.

Dette, og flere andre indsigter, er baggrunden for, at bureauet Nordlid, med Falck som afsender, lige nu lader en specialdekoreret linje 1A - Førstehjælpsbussen - rulle rundt i de københavnske gader.

Den usædvanlige bus-forklædning er Nordlids bidrag til 2018-udgaven af Out of Home Medias Outdoor Stafet - en positionerende konkurrence, hvor landets mest kreative og toneangivende bureauer viser, hvor effektiv, anderledes og aktiverende en busreklame kan være.

- Ambitionen er at lave en anderledes busreklame, som ikke bare er endnu en reklame, men også en service, siger Jesper Isholm, der er kreativ direktør hos Nordlid, og tilføjer:

- Forstået på den måde, at vi også lærer alle de mange hundredetusinde buspassagerer om førstehjælp undervejs - altså mens de faktisk er inde i bussen og kører med den - så de bedre bliver i stand til at træde til og potentielt redde et liv, hvis de skulle overvære en alvorlig ulykke. Undervejs i trafikken eller derhjemme.

- Så med Førstehjælpsbussen beviser vi Falcks ambition om at ville redde så mange liv som muligt. Og at de rent faktisk også gør noget ved det.

Rører ved kerneværdierne

Og baggrunden er reel nok, lyder det fra de to mangeårige samarbejdspartnere, Nordlid og Falck:

- For når ulykkerne desværre af og til sker i den hektiske bytrafik, så viser erfaringen, at mange af os faktisk ikke tør at træde til, fordi vi er usikre på, hvad vi skal gøre, eller om vi kan give den hjælp, der skal til. 

En analyse fra YouGov fra august måned viser, at 41 procent af alle danskerne enten ikke har gennemført et førstehjælpskursus inden for de seneste 10 år eller aldrig har gennemført et, og ifølge Malene Paulli Buchvald, der er Marketing Director hos Falck, rammer kampagnen derfor helt rigtigt:

- Den er helt inde og røre ved kerneværdierne hos Falck. Vi er handlekraftige og viser initiativ, der kan være med til at redde liv og gøre en forskel for danskerne, siger hun og tilføjer:

-  Vi vil dele ud af vores professionelle og mangeårige viden gennem korrekt uddannelse i basis førstehjælp, og dermed mindske den frygt undersøgelsen viser, folk har for at gøre noget forkert eller forværre situationen.

Ikke bare en bus

Og selv om stafet-konkurrencens primære opgave for de deltagende bureauer er at udsmykke en buslangside, så består Nordlids kampagne ikke ”bare” af den rullende Førstehjælpsbus - der følges også op med andre tiltag, der eksekveres i samarbejde med Falck.

Fx et mobilsite, som har til formål at oplyse og uddanne i førstehjælp og indlede en dialog med brugerne.

Naturligvis også med det for øje at øge interessen for Falcks førstehjælpskurser for private og firmaer.

Er passagererne ikke på mobilen, så kører videoerne i loop på den fælles informationsskærm i bussen.

Og så vil der desuden være events i perioden, hvor forbipasserende kan lære førstehjælp.