Komikeren Casper Christensen er netop blevet færdig med indspilningerne til en ny tv-serie, "Casper erobrer Norge", der går i luften næste år.

Der er tale om en fiktiv dokumentarserie, en såkaldt mocumentary, der viser danskerens mere eller mindre desperate forsøg på at blive berømt i landet.

Det lyder lidt som noget, vi har hørt om før i reklamesammenhæng, og det har vi har også.

Det var nemlig også omdrejningspunktet i Fleggaards prisvindende branded content-serie fra 2017, ”Lige over Grænsen”, der ligesom den nye tv-serie er produceret af Kasper Colding.

- Jeg synes, at fortællergrebet med den aktive kameramand, Nico, der blev brugt i ”Lige Over Grænsen” fungerede rigtigt godt, og det var tilmed et forfriskende pust i måden at være sammen med Casper Christensen-karakteren på, siger han.

- Det havde selvfølgelig været oplagt at fortsætte fortællingen med Fleggaard, men da det ikke var en del af deres planer at udbygge universet, begyndte jeg at kigge efter andre muligheder for at bruge fortællergrebet, fortsætter Kasper Colding.

På en ferie med nogle norske venner kom ideen så til en tv-serie.

- Gennem Klovn-serien og filmene er Casper Christensen blevet forholdsvis stor i Norge, så det var oplagt at udnytte det til at udvikle serien med Norge som ramme for fortællingen, siger Kasper Colding.

Branded content, ja tak

Kasper Colding, der tidligere har slået på tromme for endnu flere brandede content-samarbejder herhjemme, mener stadig, at der er et uudnyttet potentiale på området, men det er en svær øvelse at få enderne til at mødes.

- Det kræver meget frihed og koster en del penge. Derudover kan det at udkomme serielt fra egne kanaler hurtigt blive en lidt uforløst størrelse, hvis ikke gennemslagskraften er meget stor.  Det kan godt lade sig gøre, men jeg tror de store cases i fremtiden skal ske i nye konstellationer med de etablerede broadcastere, slutter han.

Fleggaards branded content-univers "Lige over Grænser" blev skabt i samarbejde med reklamebureauet Uncle Grey.