LOS ANGELES: FearOfMissingOut (FoMo) er tilsyneladende en af de største drivkræfter i markedsføring af marketing konferencer. “44.000 har allerede tilmeldt sig”, “tilmeldingerne stiger om 5 dage, 13 timer og 18 sekunder”, “den event du ikke må gå glip af”.

Konferencerne afspejler den ændring, som branchen er midt i. Flere konferencer handler om mikset mellem teknologi og marketing. Angsten for hvordan man skal klare sig i et erhvervsklima, der er under voldsom forandring, er marketing folkene ikke ene om. En ny undersøgelse fra Bentley University peger netop på, at erhvervsfolk i stigende grad lider under FoMo – og derfor opsøger ny viden.

Rift om digitale kompetencer

Det er der god grund til. En analyse af jobopslagene på Markedsføring viser, at ca. 30 pct. af alle nye jobs handler om kompetencer inden for dialog: Evnen til at kunne udvikle, styre og overskue direkte kontakt med forbrugerne, om det så er inden for loyalitetsprogrammer eller sociale medier. Men i hele 80 pct. af alle jobopslag efterspørges der også konkret digital erfaring.

I år deltager en pæn gruppe danske marketingprofessionelle på verdens største faglige konference specifikt om dialogmarkedsføring, ”&then”, der afholdes af organisationen Datadriven Marketing of America og organiseres i Danmark af TCC.

Danskerne er i undertal i forhold til svenskerne, der møder med ca. en dobbelt så stor delegation. Deltagerantallet afspejler, at Posten Sverige stadig støtter arrangementet i modsætning til Danmark, hvor den samme ejer af Posten har lukket for DM Dagen og stoppet med at sponsere arrangementer for danske konference deltagere.

Præmier og viden

Trods manglende støtte glimrer de danske deltagere og indsendte kampagner, ved at vinde ca. 10 pct. af de Echo Awards, der uddeles til de i alt 17 lande, der deltager. I år er de danske triumfer fordelt på 4 bronze og hele 2 guld Echos.

Blandt de danske prismodtagere er kampagner og bureauer for Synoptik, Forsvaret, Kræftens Bekæmpelse, Skagen Fonden, HBO og ironisk nok Posten Danmark. Sverige vandt metal til 2 kampagner.

Rent inspirationsmæssigt er der, på den tre dage lange konference, et overvældende program af faglige indlæg, der er fokuseret på digital og datadreven kommunikation. I den mere underholdende ende kan man bl.a. møde den legendariske basketballspiller Kobe Bryant, der netop har startet en venturefond, der vil investere i medie- og tech-virksomheder. 

Kirsten Dinesen fra PR og content marketing bureauet Frontpage dækker i år de faglige indlæg fra &then konferencen i Los Angeles.