I sidste uge omtalte vi her på sitet analyseinstituttet Nielsens nye, globale imagekampagne - og vi viste i samme forbindelse den film, der er en vigtig del af kampagnen.

Men hvad vi ikke vidste dengang, ved vi nu: At filmen faktisk er helt igennem danskproduceret: Den er optaget i Danmark, instrueret af et dansk instruktørduo og produceret i Danmark.

Produktionsselskabet, der står bag hedder Milk &Honey, og bag det står bl.a. Kasper Graversen:

- Aftalen kom i stand, da MRM McCann kontaktede produktionsselskabet Radical Media, som på det amerikanske marked repræsenterer den danske instruktørduo Storm/Hansen - aka Tue Walin Storm og Michael Hansen, fortæller han og fortsætter:

- Tue, Michael og jeg kendte bl.a. hinanden fra dengang, vi gik på The American Film Institute i Los Angeles, og de foreslog, at Milk & Honey skulle producere, og det endte bureauet med at sige ja til.

Et anerkendt navn
De to danske instruktører Storm/Hansen har gennem en årrække skabt sig et internationalt anerkendt navn da de har filmet og instrueret musikvideoer for bl.a. Eminem, The Raveonettes og Trentemøller og reklamefilm for brands som fx Ford, Apple, Acura og Microsoft.

De fangede den anerkendte reklamefilmsinstruktør Nicolai Fuglsigs øje og han bad dem instruere 2nd unit på hans spillefilmsdebut - en sci-fi-gyser optaget i den amerikanske Mojaveørken. Siden har Storm/Hansen arbejdet sammen med Fuglsig på flere globale kampagner, bl.a. Cannes Lions Bronze-vinderen ”The Hero” for Heineken og Publicis i Italien.

Om Nielsen-filmen også kommer til at gøre sig gældende på pris-podierne i det kommende års tid, vil tiden vise, men flot er den - og altså rent dansk.

Alle filmens scener er således også optaget i København - over fire dage med 40 skuespillere og på 16 forskellige locations, fortæller Kasper Graversen:

- Vi havde to location scouts på, og vi var vel igennem noget, der ligner 50 locations, før vi valgte dem ud, der endte med at blive brugt i filmen, siger han.

Måtte ikke være ”dansk”
Blandt de mange locations kan nævnes den store sal i det gamle Radiohus, hvor slutscenen er optaget, en lejlighed på Østerbro, Metroen, en kinesisk restaurant på Nørrebro, et supermarked på Fisketorvet, Svanemøllehallen, hvor kampsportsscenen er optaget, og Østerbro svømmehal.

- Og en af udfordringerne var, at det ikke måtte se dansk ud. Eller for den sags skyld minde om en anden nationalitet. Det skulle have et internationalt look, så det var vi meget opmærksomme på i valg af locations og skuespillere, siger Kasper Graversen.

Hvordan kan det være, at amerikanerne vælger en dansk produktion?

- Det er der flere grunde til. For det første er danskere generelt effektive og anses i USA for at være dygtige, og for det andet betyder den højere dollarkurs, at det betaler sig rent økonomisk for amerikanerne at bruge os. Prismæssigt kan vi i dag næsten konkurrere med østeuropæiske selskaber, siger Kasper Graversen.

Så det er ikke den første amerikanske reklamefilm, I har gang i hos Milk & Honey?

- Nej, slet ikke. Vi er i gang med den fjerde af slagsen siden 7UP/Canada Drys julefilm, som vi lavede i juli, og vi er netop blevet færdige med endnu en film for McCann i Utah for det amerikanske firma SAIC.

Og hvordan har det været at være en del af Nielsens globale satsning?

- Mega-spændende. De har jo tidligere kørt en del kampagner omkring deres produkter, men det er første gang, de går ud med en global imagekampagne, så på den måde er det jo deres første ”rigtige” film, vi har lavet. Og det har været en fed oplevelse.

Imagekampagnen udfolder sig i øjeblikket globalt på film, digitalt, på print, via outdoor og naturligvis på Nielsens egne medier.

Se eller gense Nielsens image-film her.