I disse dage kører den tredje full size busreklame i konkurrence Out of Home Media Challenge rundt i det københavnske bybillede.

Først var det &Co, der vakte opsigt med ”Adblock this!”. Dernæst valgte TBWA & BBDO at kommentere på denne første løsning med en reklame for Old Spice Odor Blocker deodorant, som dækkede det meste af den oprindelige foliering.

Havas overvejede et kort øjeblik at kommentere på de to foregående løsninger ved at trække et Durex-kondom over det hele. Men ideen om at fortsætte branchens interne kommentarspor blev droppet.

Havas ville hellere vise, hvordan outdoor mediet kreativt kan kommunikere med modtagere uden for branchen – og det er jo trods alt flertallet.

Integreret nudging og reklame

Det kreative team bag løsningen er art director Kim Madsen og copywriter Benny Steen Møller.

– Egentlig viser vi bare med meget store bogstaver, hvor man skal stige IND, og hvor de skal stige UD. Mellem de to anvisninger har vi så behændigt placeret Durex-logoet, og virksomhedens claim ”love sex”.

– Det giver selvfølgelig endnu en fortolkningsmulighed, når passagererne – og fantasien – sættes i bevægelse. Vi har på en måde kombineret adfærdsstyrende ”nudging” med en iscenesættelse af kundens produkter, konstaterer teamet næsten uden at fortrække en mine

En modig kunde

Durex har mere end 80 års erfaring med at bringe mennesker meget tæt sammen. Det var Havas’ pejlemærke i arbejdet med busreklamen, og løsningen aktiverer så at sige denne mission.

Kundens spontane reaktion var da også latter og brede smil, da Havas præsenterede ideen. Derefter blev vejret trukket dybt et par gange, og betænkelighederne indfandt sig.

Durex ville ikke sige endelig ”kør”, før ideen var blevet præsenteret internt i virksomheden og tjekket for negative reaktioner eller tolkninger. Stor var glæden hos Havas, da Durex den efterfølgende uge meddelte, at de var klar til at få sexlivet ud at køre på Københavns travleste buslinje.

Stærk eksekvering

Henrik Sørensen, adm. direktør hos Out of Home Media, udtaler:

– Eksekveringen er tæt på at være genial. Enkel, opmærksomhedsskabende, humoristisk og hænger perfekt sammen med både produktet samt mediets styrker. De store formater på busmediet skaber en ekstrem opmærksomhed, kan ikke fravælges og eksponerer i de største byer præcist der, hvor der er flest mennesker.
– En lang række analyser viser entydigt, at format og kreativitet er de to vigtigste faktorer for at sikre en høj opmærksomhed/effekt og dermed sikre annoncøren det optimale udbytte af en medieinvestering, slutter Henrik Sørensen.