Hvis man drømmer om at trænge igennem den massive støjmur af kommerciel kommunikation i dag, så kræver det en helt særlig indsats.

Det gælder i alle kanaler, hvor også outdoor-udbyderne har meldt sig på banen med nye måder at skræddersy budskaberne med digitale hjælpemidler.

Det giver sig bl.a. snart udslag i nye digitale skærme i Københavns Lufthavn, der gør det muligt at målrette reklamebudskaberne mere præcist til de 24 mio. årlige passagerer.

Et mere aktuelt eksempel stammer fra City Reklame, der forfølger en strategi om at give annoncørerne mulighed for at differentiere budskaberne løbende samtidig med, at de fortsat får maksimalt udbytte af fordelene ved outdoor-mediets store formater.

IKEA på Hans Knudsens Plads

City Reklame har således, i samarbejde med Elektroluma, introduceret en digital outdoor på ”The Tower”, der er placeret ved et af de trafikale knudepunkter i Storkøbenhavn, Hans Knudsens Plads. Her kan man se en outdoor for den svenske møbelkæde IKEA, der ændrer sig alt efter, hvad klokken er.

- Det er et udtryk for, at annoncørerne har fået øjnene op for de intelligente løsninger, som mediet bringer med sig i form af interaktion mellem annoncør og forbruger, differentiering af budskaber samt mulighed for øjeblikkelig ændring af budskab, lyder det fra Ken Hansen, salgschef i City Reklame.

- Digitalmediet giver annoncøren mulighed for live-updates, fortsætter han.

IKEA er som nævnt en af de annoncører, som har set muligheden i at differentiere sit budskab. Pernille Simmelkiær, adm. dir. hos det kreative bureau We Love People, der håndterer IKEA's kommercielle kommunikation fortæller:

- Vi leder hele tiden efter nyskabende mediemuligheder, der understøtter budskaberne og derigennem giver øget gennemslagskraft. Temaet i denne aktivitet for IKEA er, hvor meget god søvn og en god morgen betyder. Så der har vi udnyttet muligheden for at skifte budskab over døgnet og virkelig relatere budskaberne til den aktuelle tid på døgnet, så de er så relevante og tæt på forbrugerens situation og følelser som muligt, siger hun.

Vi har kun set begyndelsen

Hos City Reklame ser Ken Hansen løsningen som en del af en større tendens.

- Digitalisering af Out Of Home (Dooh) markedet i resten af Europa buldrer frem. Det er meget tydeligt at se, hvordan annoncørerne udnytter disse muligheder ved at skabe kreative, award-vindende kampagner samtidig med, at mediet bygger bro til den mobile platform. Derved øges involveringen i kampagnerne markant, siger han.

Han fortæller, at alene i Storbritannien er omsætningen for Dooh vokset med 509 % siden 2007, og i 2013 landede det samlede Dooh-spend på 214 mio. pund.

- Potentialet er enormt, og vi ser meget frem til at skabe det danske Dooh-marked sammen med vores samarbejdspartnere, slutter Ken Hansen.