Coop, reklamebureauet Hjaltelin Stahl, Statens Museum for Kunst og Røde Kors er i luften med et nyt projekt, ”Berørt”, der via velkendte kampagnegreb som brug af influenter, online video og PR i disse dage vækker opsigt herhjemme.

Lidt over 1.000 danskere - heriblandt kendisser som Pilou Asbæk, Claus Meyer og Christian Grau - har onsdag ved middagstid uploadet et billede af sin hånd på projektets kampagnesite.

- Med ”Berørt” vil vi forene teknologi, menneskelighed og kreativitet. Målet er at bygge digital bro mellem danskerne, og med lidt held vil projektet blive som en tidskapsel over de fælles læringer, vi som nation får ud af det, jeg tror, der bliver den mest bemærkelsesværdige hændelse i vores levetid, siger Steffen Hjaltelin, stifter af reklamebureauet Hjaltelin Stahl, der er en del af Accenture Interactive.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Sammen med det uploadede billede på ”Berørt”-sitet kan danskerne sætte ord på, hvordan coronakrisen har påvirket deres liv. Og for hver ”digital hånd” der uploades, giver Coop fem kroner til Røde Kors, som organisationen giver videre til de mest udsatte under coronakrisen i både Danmark og i udlandet.

- Ideen opstod i fællesskab med Coop. Faktisk var det Peter Høgsted (adm. direktør for Coop i Danmark, red.), der satte gang i projektet ved at bede os finde på noget der kunne samle danskerne, og som vi kunne mindes, siger Steffen Hjaltelin.

Han fortæller også, at der ligger en ”ganske raffineret” teknisk løsning under motorhjelmen på projektets webplatform, der blandt andet er skabt ved hjælp af AI.

- Det er kompliceret at skabe en platform, hvor man på den måde kan scanne sin hånd ind, og hvor alle uploadede hænder derefter samles grafisk i 3D. Det har vi fået førsteklasses teknisk hjælp til fra Accenture Interactives R&D afdeling i Sophia Antipolis i Frankrig, siger han.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Kreativitet, innovation og purpose

Foruden Coop, Hjaltelin Stahl og Røde Kors, så er Statens Museum for Kunst også involveret i ”Berørt”, der på sigt skal udvikle sig til et kunstprojekt.

- Tre kunstnere får nemlig adgang til databasen med uploadede hænder og tanker, og de kan bruge dem som inspiration eller materiale i udviklingen af deres værker, siger Steffen Hjaltelin, der håber, at projektet på den måde kan udvikle ”fra en fælles tidskapsel for danskerne under corona-krisen til originale kunstværker”.

Steffen Hjaltelin er i øvrigt godt tilfreds med det for et reklamebureau noget utraditionelle projekt, og det samme er Adam Kerj, Chief Creative Officer hos Hjaltelin Stahl & Accenture Interactive Nordic.

- Jeg er meget stolt af vores partnere og teamet, der har været involverede i at bringe en så meningsfuld og emotionel ”human experience” til live, siger han i en pressemeddelelse.

Han mener, det ”er et smukt eksempel på kreativitet, innovation og purpose bragt sammen for et større formål”.

Projektets endelige kunstværker præsenteres på Statens Museum for Kunst 11. marts 2021, altså på årsdagen for statsminister Mette Frederiksens nedlukning af Danmark. Derefter vil værkerne tage på rejse rundt i Danmark.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Du kan se "Berørt"-projektets Hero-film herunder efterfulgt af en PR-film.

Herofilm:

PR-film