HoFor leverer varen hver eneste dag. I form af bygas, vand og varme, der bare virker. Men det giver ikke nogen stærk opfattelse af brandet bag. 

Derfor skal relevansen skabes på anden vis. Det gør HoFor ved at sætte bydelenes fordomme om hinanden på prøve over en god middag.

– De færreste borgere venter på at høre fra HoFor. Vi ved godt, at vores ydelser og services er i kategorien lavinteresse. Vand, bygas og varme skal bare være i orden, siger Morten Stanley, Gaschef fra HoFor.

– Hvad der ligger bag, hvilke fordele der følger med – og hvad vi gør for at byen skal blive mere bæredygtig og CO2-neutral, opfattes ikke som specielt interessant. Det ville vi gerne ændre på med en spændende kampagne, der kunne skabe noget opmærksomhed.

Derfor gennemførte HoFor før sommerferien en undersøgelse af kundernes opfattelse af gas, miljø og hinanden. Det var tydeligt, at der var stærke holdninger om dem i de andre bydele. Men var fordommene rigtige? 

Brune værtshuse, blåt hår og speltmødre

– Vi satte de mange – ofte virkelig sjove – fordomme om bydelene på prøve med et lille eksperiment. En kok skal gætte, hvilke bydele seks gæster omkring et middagsbord kommer fra. Det er der kommet en fin og tankevækkende film ud af. Som seer er det virkelig svært ikke at involvere sig og gætte med.

Louise Plaun, kreativ direktør hos Klausen + Partners er ikke i tvivl om, at filmen opleves som relevant for byens borgere. 

– Filmen er non-scripted og alle de medvirkende er 100 pct. sig selv. Og vi behøvede bestemt ikke at hjælpe nogen på vej med fordomme om bydelene. De kom på bordet helt af sig selv. 

– Uden at afsløre for meget, så viser det sig også, at fordomme har det med at smuldre, når mennesker mødes over et måltid mad og en god snak. Det er jo ikke så tosset, fortsætter Louise Plaun.

Massiv SoMe-eksponering

Brian Carlson, partner & Client Service Director hos Klausen + Partners fortæller: 

– Vi ville gerne skabe en masse opmærksomhed om HoFor og især bygas. Vel at mærke uden at lave en traditionel produktfilm om gassens fortræffeligheder. 

– Ved at bruge en middag som omdrejningspunkt falder snakken naturligt på mad, madlavning og vaner i køkkenet. Med ’Byens Blus – fordomme på prøve’ har vi skabt et forum, som det er let at identificere sig med – og vi får samtidig vist, at bygas har en berettigelse i dagligdagen.

Filmen, som i sin fulde længde er lidt over 14 min. lang, er delt op i små appetizers, der kører massivt på Facebook. Herfra drives trafik til kampagnesitet Byensblus.dk, hvor man kan se den lange film og selv deltage i en test om fordomme.

Fakta: 

  • HoFor er Hovedstadens Forsyningsselskab. HoFor leverer bl.a. bygas, vand og varme til byens beboere. 
  • Bygassen i København er 30-40 pct. CO2-neutral baseret på københavnernes eget spildevand. 
  • Ca. 300.000 københavnere laver mad på gas – hver dag.