Da det danske landshold vandt EM i 1992, var det iført røde og hvide trøjer fra det danske sportsbrand Hummel.

Og nu skal de danske landsholdsspillere igen tørne ud på alverdens stadioner iført de ikoniske Hummel-striber, da Dansk Boldspil-Union (DBU) og Hummel i dag indgik et otteårigt samarbejde.

Den nye aftale er kommet i hus, da Adidas efter 12 år har valgt at afslutte samarbejdet med DBU.

Søren Lund, kommerciel direktør i Hummel, ser stort potentiale i samarbejdet.

- Vores samarbejde med DBU spænder over alle 15 danske fodboldlandshold. Det giver os spændende muligheder for at komme i tæt kontakt med spillerne og de danske fans, og dermed tage vores fodboldnation til et nyt niveau, lyder det bl.a. i en pressemeddelelse.

Stadil er begejstret

Hummels ejer og bestyrelsesformand, Christian Stadil, er også begejstret.

- Det danske fodboldlandshold og DBU er allerede en del af vores brand DNA, så i dag er det som at komme hjem igen og en stor dag for os, siger han.

- Vi tror grundlæggende på, at vi sammen med DBU kan skabe værdi og historie for Danmark og de danske fans, og at vi sammen kan skabe positiv forandring gennem fodbolden, fortsætter Stadil.

Hummel indledte sit første sponsorat af landsholdet den 1. januar 1979 og har - ud over en periode fra 2004 til 2016, hvor Adidas leverede varen - været leverandør af fodboldtøj og fællesskab i DBU-regi.

Lige til højrebenet

Bag partnerskabet ligger derfor også dybe følelser, sammenhold og vinderhistorik, lyder det fra kommerciel direktør for DBU Katja Moesgaard:

- Vi er meget begejstrede over at have Hummel tilbage som sponsor. Mærkets dybe rødder i både Danmark og fodboldkulturen stemmer rigtig godt overens med vores ønsker for en stærk samarbejdspartner. Med Hummel-vinkler tilbage på ærmerne er vi sikre på, at vores nationale fodboldstolthed når nye højder, siger hun.

Designprocessen omkring den nye nationale spilledragt er skudt i gang. Det leder frem mod et færdigt resultat, som offentliggøres sommeren 2016.

Aftalen er omfattende og spænder over herrelandshold, kvindelandshold, fodboldskoler samt en række fælles initiativer målrettet de danske fans.

Lidt fakta:

  • Indtil 1979 havde DBU ingen sponsor- eller leveringsa­ftaler, men købte derimod udstyr fra en række forskellige leverandører og producenter af fodboldbeklædning til landsholdet - blandt andet fra de engelske mærker Umbro og Admiral.
  • Fra 1979 indgik Hummel og DBU en leveringsa­ftale, som sidenhen blev udbygget til at omfatte en dialog med spillerne og trænerne om udformningen af spillerdragterne, faste leverancer til hele DBU’s organisation, royalties af salget af landsholdsdragten samt et årligt, kontant beløb. Hummel var sponsor indtil 2004, hvor Adidas overtog sponsoratet. Fra 1. august 2016 er Hummel tilbage som tøjsponsor.