Der er som regel langt mellem hushandlerne i et menneskes liv, men én ting gælder for de fleste af os: Vi husker dem, der hjalp os, når det gjaldt. 

Det er udgangspunktet for en ny kampagne fra ejendomsmæglerkæden home.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Med 11 små film, en længere dokumentar – og til august også en bog – har kæden sat sig for at gøre en forskel for de omkring 900.000 mennesker, der hvert år flytter i Danmark.

- Vi tror på, at hvis vi reelt hjælper mennesker, der flytter, med at komme på plads i kaos, vil de huske os for det, når de en dag har behov for en ejendomsmægler, siger Mikkel Braae-Andersen, der er marketing- og kommunikationschef i home.

I første runde er det børnefamilier, der er fokus på: Overskriften er ”Når børn flytter” – og centralt i kommunikationen står socialpædagog og familievejleder Lola Jensen.

Ny kæreste, barn – eller skilsmisse

Hun leverer i filmene masser af konkrete råd til alle børnefamilier, der står i en flyttesituation: 

For eksempel om hvornår og hvordan børnene bør involveres i de voksnes planer, om at få det hele med, om at håndtere frygt og usikkerhed - og om at sige farvel til den gamle bolig.

En af de store indsigter i processen har ifølge Mikkel Braae-Andersen været, at årsagerne til flytninger, og dermed køb og salg af bolig, fylder meget mere end selve flytningen. 

- Det kan være positive årsager, såsom en kæreste, et bedre job, eller at man bliver forældre, eller det kan være årsager, hvor vores virkelighed vakler, som ved skilsmisse, fyring, sygdom eller død, siger han og tilføjer:

- Som ejendomsmæglere møder vi de mange årsager til flytninger hver dag, men det er selvfølgelig uden for vores kompetencer at rådgive om det – derfor henvendte vi os til Lola, som er den absolut største og mest kendte kapacitet på sit felt.

Instruktør: ”Må ikke kamme over”

Briefen til instruktør Kasper Torsting – der bl.a. var producer på filmen ”Armadillo” og senest har instrueret spillefilmen ”I krig og kærlighed” - var klar:

Han skulle omsætte Lola Jensens erfaring og kærlighed til børn til en brugbar guide til flyttende forældre og deres børn – og for at få det til at lykkes, vægtede han tre ting:Naturlighed, autenticitet og troværdighed.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

- Det nytter jo ikke, at de smukke og relevante budskaber og råd fra Lola drukner i en form, der er for poleret og svulstig, siger Kasper Torsting og tilføjer: 

- Det skal tage sig godt ud. Formen skal være charmerende og bære fortællingen med respekt og seriøsitet. Den skal kunne mærkes, men må ikke kamme over og ligne en tysk vaskepulverreklame.

Kasper Torsting fandt især opgaven interessant på grund af det menneskelige aspekt, siger han:

- For en gangs skyld fokuserer en ejendomsmægler på alt det, der fylder mindst ligeså meget som økonomi, kvadratmeter, stand og beliggenhed – måske endda endnu mere: Afsked, tab, nostalgi, forventninger, konflikter og drømme. 

Bureau: ”Det er en gave”

Det er det bare ét år gamle netværksbureau Heilberg’s, der står bag kampagnen i samarbejde med homes egne medarbejdere.

Teamet består af Kitta Petersen, Annette Flinck, Rasmus Dunvad og bureaustifter Niels Heilberg, der siger, at det er ”sjældent, at man som bureau oplever en så ren tilgang, som home har.”

- Det, jeg holder mest af ved denne kampagne, er at det ikke er en kampagne. Det er en gave. Briefingen til Torsting var, at seeren skulle stå tilbage med en taknemmelighedsfølelse af at være blevet klogere på noget vigtigt. Og det, synes vi, er lykkedes, lyder det fra Niels Heilberg, der tilføjer: 

- Mikkel har ønsket at gøre dette så autentisk som muligt, og det har været en fed oplevelse, både i processen og når vi har skullet lave aftaler med Lola og Kasper.

- Og ikke mindst fantastiske Marie Hald, der som fotojournalist har leveret hele billedbiblioteket til den nye platform.

Følger op med bog til efteråret

Den aktuelle kampagne er første indsats i en treårig række af dokumentarer og bøger, oplyser parterne bag, og ifølge Mikkel Braae-Andersen fra home kommer første bog til september:

- Vi har samlet så mange guldkorn fra Lola, som forældre kan få glæde af, at vi har besluttet at udgive en bog med samme titel som dokumentaren, siger han.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Bogen bliver trykt i et første oplag på 40.000 eksemplarer og vil fra midten af august kunne hentes gratis i home-butikker rundt om i landet.

Skoler, daginstitutioner mm., der møder mange flyttende børnefamilier, kan også få bogen ’Når børn flytter’, hvis de henvender sig til den lokale Home-butik eller til Homes hovedkontor, lover Mikkel Braae-Andersen.

Alle film kan ses på Facebook, YouTube og IGTV – og så kan du se dokumentaren og de to første teaserfilm herunder.

Når børn flytter - dokumentar

Hvornår skal børnene involveres?

Sådan får du det sagt