Krak Danmark er i luften med en ny kampagneaktivitet, hvor søgelyset i lighed med tidligere rettes mod selskabets kernekunder: de tusinder af små og mellemstore virksomheder (SMV’er), som holder hjulene i det danske samfund i gang.

Denne gang sker det i form af en to måneder lang konkurrence, der skal munde ud i, at Krak kårer Danmarks bedste firmanavn.

Vinderen findes af en jury med Jonas Ingvardsen, strategidirektør og partner i bureauet Patchwork, i spidsen. Han mener, at et godt firmanavn er guld værd.

- 99 pct. af Danmarks virksomheder har 50 eller færre ansatte - og oftest ikke noget stort markedsføringsbudget. Med et godt firmanavn kan man dog komme et godt stykke ad vejen, da det i sig selv er god markedsføring, siger han.

- Her er det afgørende, at virksomheden har et navn, man husker, og som i ét eller to ord beskriver essensen af virksomheden, produktet eller servicen, fortsætter Jonas Ingvardsen fra Patchwork, der i øvrigt også er Kraks bureaupartner.

Du kan nominere din favorit

Kristoffer Apollo, kommunikationschef i Eniro Danmark, som står bag Krak, håber, at jagten på Danmarks bedste firmanavn bliver opfattet som en sjov og engagerende aktivitet.

- Med denne kåring fejrer vi små og mellemstore virksomheder i hele landet, siger han.

- De mindre virksomheder er ofte også lokale, og vores analyser viser, at 86 pct. af danskerne foretrækker at handle i deres lokalområde, og at nærheden og ønsket om at støtte det lokale butiksliv er afgørende for, at de gør det.

- Vi håber, at mange også vil støtte de erhvervsdrivende ved at nominere deres favorit til Danmarks bedste firmanavn, fortsætter Kristoffer Apollo.

Kampagnen vil blive drevet igennem sociale medier og PR med lokalt fokus. Konkurrencen løber frem til midten af november, og i første runde kan alle nominere deres favoritter på det tilknyttede kampagnesite, hvor firmaer som ”Jes det er maleren” og ”Altid glade fødder” allerede har tilmeldt sig.

Juryen vælger efter afslutningen på første runde 20 deltagere til semifinalen, som bliver afgjort ved offentlig afstemning.

De 10 firmanavne med flest stemmer går videre til finalen, hvor juryen kårer den endelige vinder. Vinderen vil blive annonceret i uge 46.

Aktiviteten kører parallelt i Danmark, Sverige og Norge, men kommunikationen målrettes det enkelte land, så det bliver tre sideløbende konkurrencer. Patchwork eksekverer i alle tre lande.