Jensens Bøfhus er gået i markedet med et nyt kommunikationsunivers, men kædens nye reklamefilm nåede knapt at ramme danskernes skærme, før den første kritik ramte kæden.

Søren Askegaard, der er professor på Institut for Marketing og Management på Syddansk Universitet, siger således til TV 2 Fyn, at han har svært ved at se, hvordan filmen skulle kunne få kæden til at skille sig ud fra andre spisesteder - og at filmens fokus med fordel kunne have været rettet mod børnefamilie-segmentet.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Markedsføring bad Anders Nikolaisen, adm. direktør i Jensens Bøfhus siden januar i år, om at forholde sig til kritikken:

- Jeg vil da gerne sige tak til Søren Askegaard for vurderingen - det er altid rart at få andre øjne på det, man laver, siger han og tilføjer:

- Måske ville jeg selv have sagt mere eller mindre det samme, hvis jeg var blevet spurgt efter at have set filmen en enkelt gang uden at kende hele historien. Man svarer jo, som man bliver spurgt.

For forenklet

Anders Nikolaisen mener i det hele taget, at det er alt for forenklet at se på filmen isoleret:

- Vi har så mange ting i gang i øjeblikket, som vi forventer os meget af.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Men burde I have gået mere direkte på børnefamilie-segmentet?

- Det er da klart, at vi er en familie-restaurant, men vi er så meget mere end det. Vi er stedet, hvor du relativt problemfrit kan komme ind med børn, der vil lege, børn, der skal skiftes, og svigerforældrene, der har brug for en blød stol at sidde i. Du skal heller ikke selv op at hente bestik og bestille maden, siger Anders Nikolaisen og tilføjer:

- Så i forhold til hvad vi er, og hvordan folk bruger os, ville det være alt for snævert kun at tale til børnefamilierne.

Tilbage til det gamle Jensens-dna

Det nye kommunikations-univers er skabt af det fynske bureau STEP, der er ejet af Jysk-Fynske Medier, og herfra siger kreativ direktør Christina Vitten Carlsson:

- Vi opfordrer danskerne til at tænke over, hvad de bruger deres tid på - og blive bedre til at bruge den på det, der er vigtigt. Ikke sådan noget hen-over-vasketøjet-sammen eller online-sammen. Men rigtigt sammen. Og det er det, som Jensens Bøfhus skal give gæsterne, siger hun og tilføjer:

- Vi skal tilbage til det gamle Jensens-dna. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Det nye univers udfolder sig over hele landet lige nu, og selvom der er høje forventninger og stor tiltro til sagen, så er det ifølge Christina Vitten Carlsson vigtigt at pointere, at kommunikationen alene ikke kommer til at redde verden for Jensens Bøfhus:

- Det handler også om, at folk får en god service og kvalitetsmad, og derfor bliver der arbejdet hårdt på de spor sideløbende, siger hun.

Optimisme i ejerkredsen

Det nye kommunikations-initiativ kommer på et tidspunkt, hvor Jensens Bøfhus er i gang med en turnaround efter flere år med underskud, kedelige sager, sure smileyer og sidste år en truende konkurs. 

Siden har nye ejere skudt betydelige millionbeløb ind i at redde den fynske kæde, og ifølge de nye ejere, og ledelsesberetningen i det seneste regnskab, er man på vej mod overskud.

- Hvis ikke vi bliver ramt af en ”vejsidebombe”, kommer vi ud med sorte tal før skat, sagde Torben Østergaard Nielsen, der repræsenterer ejerkredsen, den 28. oktober til TV 2/Fyn.

Og tilbage hos Anders Nikolaisen lyder der også fortrøstningsfulde toner i forhold til kædens nye kommunikation. 

- Filmen er jo første lige kommet op, og som jeg ser det, er det faktisk en film, man skal se mere end en enkelt gang.  Og så synes jeg, det hører med, at vi jo også har fået positive reaktioner.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Hvor stort er jeres reklamebudget?

- Det vil jeg ikke sætte tal på, men jeg kan sige, at det er vokset inden for de senere år.

Se den nye film, som Octopuss har produceret, her - efterfulgt af TV2/Fyns film fra film-optagelserne, hvor TV-stationen var inviteret med.

Tid til at være sammen

Behind the scenes med TV 2 Fyn

Credits for filmen "Tid til at være sammen"

STEP, Creative Agency
Octopuss, Production Company 
Eva Mørup, Account Director and Chief Agency Officer
Christina Vitten Carlsson, Chief Creative Officer 
Christina Grotkjær Nielsen, Strategic Planner 
Christoffer Bekkelund, Lead Art Director
Jesper Urban Pedersen, Senior Art Director
Fie Grønning, Senior Copywriter, Head of Creative 
Allan Fribo-Hansen, Client Service Manager
Johan Stahl, Director
Niels Thastum, Director of Photography