Som det første bilmærke i Europa lancerer Volkswagen Danmark nu muligheden for købe bil online.

Du kan med andre ord i ro og mag hjemme i sofaen, og på præcist det tidspunkt, der passer dig, klare alle de nødvendige faser af bilkøbet via Volkswagens hjemmeside. Også betalingen kan ske online, via Dankort eller MobilePay.

I første omgang er det dog kun Up!-modellen, der sælges på denne måde, og ifølge Volkswagens marketingchef Michael Stein, er den god nok.

- Det er tydeligt, at de danske forbrugere allerede køber rigtig mange varer på internettet, og samtidig viser analyser, at næsten halvdelen af de 18-34 årige ville købe en ny bil online, hvis muligheden var der. Derfor er tiden inde til at tilbyde kunder at købe deres bil online. Vi tror, at vi kan tiltrække nye målgrupper, som ikke normalt besøger en bilforretning, siger han og tilføjer:

- Vores strategi er, at det skal være sikkert, let tilgængeligt, gennemskueligt og enkelt at købe bil online. Kunderne skal føle sig trygge og det håber vi vores løsning imødekommer.

En temmelig stor pakke
MediaCom Beyond Advertising (MBA) har stået for lanceringsstrategi og eksekvering af film for at fortælle forbrugerne om de nye muligheder.

Og resultatet er blevet en skjult-kamera-video fra pakkeboksen ved City 2 i Taastrup, hvor MBA, med hjælp fra Post Nord og 1080 production, udvidede boksens kapacitet med lidt af en tilbygning.

Og selvom det efterhånden er blevet almindeligt at købe alle mulige former for varer online, så var det alligevel nogle ret overraskede og imponerede forbipasserende, der så til, da de store pakkebokslåger slog op og en up!, pakket ind i overdimensioneret flamingo, kom til syne.

Jesper Lysholdt, Head of MediaCom Beyond Advertising (MBA), siger:

- Yngre målgrupper har i dag et andet mediabrug, en anden adfærd og andre forventninger til reklame. Med det i baghovedet udfordrede vi Volkswagen i tilgangen til lanceringen af dette innovative tiltag for bilkøbet.

Det er da helt normalt
Han mener heller ikke, der er tvivl om, at det nok er den yngre del af bilkøberne, som vil blive mest tiltrukket af muligheden.

- Og det er en af årsagerne til, at vi har udviklet kommunikation med social deling for øje. Men også fordi vi helt fra start har haft en stor tro på, at nyheden i sig selv var særdeles egnet til at skabe ekstraordinær opmærksomhed og buzz.

- I virkeligheden syntes vi, at noget af det mest underholdende og dermed opsigtsvækkende lå i, at lave en fremstilling af, at det da selvfølgelig er helt normalt, og ikke den store nyhed, at man nu kan bestille en ny bil på nettet – ligesom man jo kan bestille så meget andet online i dag, siger Jesper Lysholdt.

MBA har foruden deres in-house produktionsressourcer samarbejdet med Entrance Film - og Mathias Hovgaard har siddet i instruktørstolen.

Køb en bil her - og se den nye film her.