Vi har i runde tal 2.500 komponister i Danmark. Hvorfor ikke lade dem bidrage til innovationskraften, siger de hos MusicBusiness 2020.

Vi skal bygge bro mellem professionelle komponister og virksomheder for at skabe nye anvendelsesmuligheder for lyd og musik til glæde for indtjeningen hos begge parter, siger Jens F. Kofoed, direktør for forretningsudvikling hos MusicBusiness 2020.

Du er sat i verden for at skubbe komponisterne fremad. Er det ikke bare så enkelt?

– Det må du gerne konkludere, men vi har jo noget at komme med. Analyser viser, at hvis virksomheder sender tekst og billeder til markedet, virker det fint, men hvis den rigtige musik og lyd tilsættes, virker kommunikationen 1.100 pct. bedre. Det er vel ikke varm luft.

– Men MusicBusiness 2020 er ikke alene sat i verden for at kigge ud på markedet. Vi kigger også indad på os selv. Komponister er jo passions-drevne, mens virksomheder og brands er forretnings-drevne. De tilsyneladende modsætninger skal hjælpe og lære af hinanden.

– Så vi lægger os ind i den strøm, som neuro-forskerne allerede er i gang med at udforske. Den globalt anerkendte århusianske hjerneforsker, musiker og komponist Peter Vuust har fx fået over 50 mio. kr. til at forske i musikkens påvirkning af hjernen, så nogen tror altså på koblingen mellem lyd og handlinger.

Glade medarbejdere fungerer bedre

Hvad skal vi så bruge musikken og lyden til?

– Grundlæggende til at forbedre innovationskraften. Glade medarbejdere fungerer bedre end triste medarbejdere. De er ganske enkelt mere produktive, og så er de mindre syge. Når det er sagt, så bør brands og virksomheder skaber lydlogoer med samme visdom, som de skaber ny identitet og logo. Hvorfor kun appellere til synssansen, når kombinationen af syn og hørelse øger effekten af kommunikationen med 1.100 pct.

Hvad tilbyder du virksomheder helt konkret?

– Vi tilbyder virksomheder en 360 graders analyse af alle de touchpoints, hvor virksomheden allerede mere eller mindre bevidst anvender musik og lyd og kombinerer med de potentielle touchpoints, som virksomheden kunne tage i anvendelse. I nogle tilfælde giver det mening at skabe lyd, i andre gør det ikke.

– Derfor følger vi op med at tilbyde at udarbejde en strategi for virksomhedens anvendelse af musik og lyd. Jeg siger ikke, at alle touchpoints nødvendigvis skal have egen lyd eller musik designet, men der skal være en rød tråd i gennem dem alle, og her kommer komponisten ind i billedet og kan skabe ny skræddersyet musik og lyd, der baserer sig på virksomhedens værdigrundlag.

– Det er en afvejning, og det tilbyder vi at gøre for dem, der kan se logikken i at musik- og lydanvendelse skal professionaliseres på samme måde som design og grafiske udtryk.

Summer lige for os, der har glemt det, hvorfor musikbranchen er på spanden?

– Globalt er salget af de fysiske CD’er faldet med 75 pct. over en 12-årig periode. Det digitale salg eksklusiv streaming er vokset mere end 20 gange. I dag er det ikke nok for kunstnere at læne sig tilbage, når de har skabt deres værker, de skal tænke offensivt og vise, hvordan de kan bidrage til omgivelserne på en ny måde.

– Hvis musik og lyd rent faktisk gør virksomheder mere produktive, fordi medarbejderne er gladere, er det da en oplagt ”direktør”, der bare skal sparkes i kassen. Musikere, komponister og sangskrivere bliver i en hver henseende rigere, også i kraft af den inspiration, de henter hos virksomhederne.

København får egen sang

Hvor lang tid tror du, der går, før virksomheder tager dine synspunkter til sig?

– Der er allerede virksomheder, der er i gang. Novo Nordisk er en virksomhed, der netop nu arbejder seriøst på anvendelsen af lydbranding. Copenhagen Phil har allerede indspillet musik til Læger uden Grænsers kommunikation.

– Tænk på, hvad McDonald’s har fået ud af at købe af ”I’m lovin’ it” musik-stumpen af Justin Timberlake. Byen New York valgte for få måneder siden at bede Taylor Swift om at skrive en signatur-sang til byen.

– Jeg ved, at der er medlemmer hos os, der har skrevet en sang til København – Copenhagen Calling. Den skal præsenteres for Københavns overborgmester Frank Jensen. Telefonselskabet Call me har signet deres eget band Lighthouse X, som de vil anvende i mange forskellige sammenhænge både internet og eksternt.

– Endelig arbejder vi også målrettet med professionelle HR-rådgivere, der mener, at musik kan stimulere indlæring og improvisationsevnen, bekæmpe stress og skabe stolte og loyale medarbejdere.

– MusicBusiness 2020 har, som navnet siger, fået frem til 2020 til at vise, hvad vi kan, men vi skal allerede om to år evaluere, om vi gør det rigtige, slutter Jens F. Kofoed.