SILICON VALLEY: Den digitale uforudsigelighed, som vokser omkring os, er en udfordring og ikke nok med det - den er en afgørende faktor for den forretningsudvikling og innovation, du arbejder på i dag.

Det første skridt, hvis din branche skal overleve, er at erkende den særlige digitale logik, lyder anbefalingen fra Laila Pawlak, Chief Impact Officer, DARE2.

Studieprojektet ”Silicon Valley Study Tour", som vi omtalte forleden, traf Laila Pawlak på det fremtrædende Singularity University i Silicon Valley og hos Silicon Valley’s Innovation Center Denmark, hvor hun var inviteret til at give et indspark.

Når Laila Pawlak, der for tiden deler sin tid mellem København og Silicon Valley, henviser til en digital logik, refererer hun til, at mange teknologier udvikler sig eksponentielt og konvergerer. Computerkraften fordobles bl.a. ca. hver 18 måned (kendt som Moore’s lov). Det er en hastighed, som vi mennesker næsten ikke kan følge med.

Det var Ray Kurzweil, der populariserede begrebet ”Singularity”, som definitionen på det tidspunkt, hvor maskinintelligensen overgår den menneskelige intelligens.

Det tidspunkt, mener han, vil indtræffe omkring år 2045. Han stiftede sammen med Peter Diamandis Singularity University, hvor der arbejdes med ”exponential thinking” på tværs af mange brancher og industrier.

Wi-fi overalt

For de fleste beslutningstagere – også dem i reklame- og kommunikationsbranchen – udgør den teknologiske udvikling en helt uforudsigelig faktor.

- Stik imod tidligere tiders udviklingshastighed, vokser alle vore samfunds- og livsfaktorer nu eksplosivt med store konsekvenser.  Det er det fremtidsunivers, vi skal forholde os til, siger hun.  

- Hvordan bør vi agere, når vi for eksempel ved, at der vil være wi-fi overalt inden for ti år? Hvad betyder det, at der vil være tre mia. flere brugere på nettet inden for mindre end ti år? Er det et problem eller en gave, at den teknologiske udvikling bevirker, at en alder på 100 år måske bliver de nye 60’ere? Altså, vi får en stigende gruppe ældre, men samtidig pengestærk befolkning?, spørger Laila Pawlak.

- Når det specifikt gælder reklamebranchen, kan man spørge, hvordan en eksplosivt voksende udvikling inden for Argumented Reality vil ændre erhvervet. Vi så et eksempel på det med Pokémon-feberen i forsommeren, siger hun.

Hvem er overleverne?

Hun mener, at en særlig adfærd i dag kendetegner fremtidens overlevere.

- De ansætter folk på on-demand basis, ud fra devisen at de dygtigste folk næppe arbejder for dig. Der er dygtige folk mange steder, så lej dem. De leaser også alt udstyr og de køber ikke deres fysiske rammer, ligesom overleverne har en række andre særlige karakteristika, som er beskrevet i bogen "Eksponentielle Organisationer".

- Overleverne dyrker også ”Innovation på kanten” – det vil sige, de satser på de nye ideer, der ligger i udkanten af deres kernekompetencer, og de indgår utraditionelle parternskaber, siger hun.