McDonald’s har tappet ind i buzzen op til folketingsvalget 5. juni med kampagnen ”Burgervalget”, der har engageret tusindevis af danskere.

I alt har 120.000 unikke brugere i skrivende stund afgivet godt 500.000 stemmer ved valget i burgergigantens app.

De har blandt andet afgjort en direkte duel mellem McFeast (med sloganet: McFeast eller kaos!) og Big Mac (med sloganet: 51 more years!). Big Mac vandt.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

- Det er gået forrygende og langt bedre, end vi havde forventet, siger Mads Friis, Commercial Director i McDonald’s Danmark.

Hvorfor kører I kampagnen?

- Hvis vi ser på det udefra og ind, så handler det om, at vi kobler os på aktuelle begivenheder i den kommercielle kommunikation. Det tror jeg meget på, der er den rette vej at gå, hvis man som brand ikke bare vil forstyrre, men også engagere, siger han.

McDonald’s Danmark kørte en lignende kampagne i forbindelse med kommunalvalget i 2017. Resultatet dengang var godkendt, men ikke fantastisk, fortæller Mads Friis.

- Vi kunne se et meget større potentiale, så vi tog erfaringerne fra 2017 og byggede videre på dem. Vi gik tidligt i gang og var klar med kampagnen 1. marts, så vi kunne gå i luften med ”Burgervalget”, når Lars Løkke Rasmussen udskrev folketingsvalg, siger Mads Friis.

Dermed kunne McDonald’s tre minutter efter, at statsministeren havde udskrevet folketingsvalget 7. maj trykke på kampagneknappen.

- Det gav masser af engagement fra starten. Ja, for mange danskerne var det der, de første gang hørte, at folketingsvalget var udskrevet, siger Mads Friis, der også kan fortælle, at det primært er de helt unge, kampagnen engagerer.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

-Hvad kan I bruge det til?

- Jeg er overbevist om, at når vi skaber korte, underholdende øjeblikke for forbrugerene i en travl hverdag, så vil det sidste ende styrke brandet, siger Mads Friis,

Kampagnen har ikke haft som primært formål at få flere til at downloade McDonald’s app’en, hvor man kan stemme med.

McDonald’s har derimod med stigende intensitet ladet forstå, at ”Burgervalget” skal forstås som en træning i at sætte sit kryds – og at det vigtigste er valget den 5. juni.

- Det har været vigtigt for os at gøre opmærksom på valget og samtidig engagere forbrugerne, så de tænker på os, næste gang de skal have et måltid, siger han.

Han fortæller videre, at den danske McDonald’s valgkampagne i øjeblikket kører rundt i McDonald’s-koncernen som et eksempel på ”Best Practice” på kampagnefronten i forbindelse med lokale valg.

 - Så vi er selvfølgelig stolte af kampagnen, som NORD DDB Copenhagen har været det kreative bureau bag, OMD mediebureau på, og Nordlid har udviklet back-enden til, slutter Mads Friis.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.