En kampagne fra Danmarks Naturfredningsforening, Levende Hav, Danmarks Sportsfiskerforbund og WWF Verdensnaturfonden – med støtte fra Velux Fonden – har åbnet miljøminister Lea Wermelins (S) dør.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Forleden cyklede de fire organisationer ind på Christiansborg og afleverede en redningsplan til 50 politikere - med flere end 20.000 underskrifter fra danskerne i ryggen.

Og det gjorde indtryk. 

- Organisationerne havde rettet henvendelse til politikerne på Christiansborg om, at de ville komme ind og aflevere Redningsplanen. En del centrale politikere kom personligt ud på trappen og tog imod organisationerne, fortæller Christina Tønnesen, Managing Partner hos Mensch, og tilføjer:

- Allerede samme dag inviterede miljøministeren alle organisationerne til møde og yderligere dialog. 

Tættere på målet

Målet med kampagnen med titlen Red Havet Nu, der gik i luften for en månedstid siden, er at få opbakning til en redningsplan for havet omkring Danmark. Især fra politisk side.

Eller som Mensch-direktør Frederik Preisler dengang sagde til Markedsføring: ”Kampagnen skal først og fremmest lave nogle ordentlig lovgivnings-slag i bolledejen.”

Med minister-invitationen er parterne kommet et skridt tættere på dén målsætning, og det vækker naturligt nok glæde på bureauet:

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

- Det er politikernes indsats på området, der kommer til at skabe de mest afgørende resultater, og derfor er dialogen mellem organisationernes miljøeksperter og politikerne fuldstændig afgørende, siger Christina Tønnesen, der oplyser, at mødet allerede er fastsat til 10. oktober:

- Og det er selvfølgelig et møde, som vi alle ser meget frem til.

Film skabte øget opmærksomhed

I ugerne op til aflevering af redningsplanen hos politikerne - og for at understøtte budskaberne i kampagnen – kørte organisationerne også en film på de sociale medier. 

I filmen besøger man en fiskeforretning, men ikke en helt almindelig en af slagsen:

- Vi tømte køledisken hos en fiskehandler på Rantzausgade og fyldte den med det, som ifølge forskerne bliver fremtiden, hvis ikke der skrides til handling siger Christina Tønnesen, og tilføjer:

- Så for at vise konsekvenserne af, hvad iltsvind, forurening og bundtrawling gør ved vores have, så fik kunderne - i stedet for laks og ørred - tilbudt for eksempel søpølse og vandmand.

Og filmen er blevet taget godt imod.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

- Vi har arbejdet med et meget begrænset budget, men det er alligevel lykkedes at skabe nogle ret markante resultater, siger Christina Tønnesen og tilføjer:

- Over en halv million har interageret med filmen, og CTR’en er på nogle af opslagene oppe på knap otte. 

- Og selv om film på over et minut kan have det svært på Facebook, så ser over 60 procent faktisk mere end de famøse tre sek.

Se film fra aflevering af Redningsplanen herunder – efterfulgt af filmen fra fiskebutikken. 

Redningskrans

Fremtidens Fiskehandler