Rationel B2B-kommunikation fyldt med tekniske specifikationer er ikke nok, hvis man vil ramme målgruppen. Der skal humor til - i hvert fald hvis man spørger Bosch Professionel Power Tools.

Netop nu er brandet i luften med en ny kampagne for et nyt, trådløst multicutter-værktøj rettet mod håndværkere i de fire nordiske lande.

Altså ganske vist B2B-kommunikation, men præcis ligesom sidste års Eurobest-shortlistede kampagne for trådløse opladerstationer også kommunikation til helt almindelige mennesker.

Mennesker, der ligesom de fleste af os hellere vil underholdes end at få et klassisk salgspitch.  

Jan Philip Andersen, User Online Manager fra Bosch, siger om kampagnen:

- Selvom vi arbejder med en B2B-målgruppe af håndværkere, ved vi, at det kan væres svært at fange deres opmærksomhed. Det er baggrunden for, at kampagne-kickstarteren er en film, hvor vi spiller på humor fremfor de mere rationelle argumenter for produktet.

Flere kampagnefaser

Omdrejningspunktet er en film, hvor man med et glimt i øjet får præsenteret multicutter-værktøjets fordele.

Filmen supporteres desuden af en retargeting indsats, hvor de håndværkere, der har set filmen, eksponeres for yderligere og mere rationel information.

På den måde kan Bosch med filmen fokusere på at være underholdende i stedet for at indeholde alle salgsargumenterne.

Konceptudvikler Kristina Qualmann fra Patchwork fortæller:

- På grund af de kulturelle forskelle kan det være vanskeligt at udvikle kommunikation til de nordiske markeder, og specielt når humor er grebet. Men vi synes, at multicutter-filmen løser opgaven rigtig fint, hvilket er specielt imponerende, fordi der er tale om en non-verbal eksekvering.

Filmen, som primært distribueres via Facebook, er instrueret af Tobias Kampmann, og du kan se den her.