George Clooney er fortsat frontfigur i markedsføringen af Nespresso, men når selskabet i denne tid markedsfører et helt nyt system under navnet Vertuo, så har man investeret meget mere i udviklingen af lokal dansk kommunikation end normalt, og i den forbindelse valgt en dansk frontfigur.

Valget er faldet på Remee.

– Da vi skulle vælge en lokal ambassadør for Vertuo gik vi efter en bred appel men også en vis stil og et glimt i øjet, ikke helt ulig vores globale brandambassadør, George Clooney. Og her faldt valget meget passende på Remee, siger Gitte Sarlvit, der er Marketing Director i Nespresso Denmark, og fortsætter:

– Han er et velkendt ansigt for langt de fleste danskere, men kommercielt er han faktisk ikke specielt brugt. Samtidig kender han Nespresso rigtigt godt i forvejen og har været kunde hos os i mange år, så det er ikke bare noget, han springer på.

Det er Mediacoms kreative arm, Mediacom Beyond Advertising (MBA), som sammen med Mediacom har leveret idé, strategi, mediaplanlægning og eksekvering – inkl. produktion – til den aktuelle kampagne.

Den lokale Vertuo-kampagne rulles ud med print og større advertorials i flere medier samt en video, der har premiere den 19. september på bl.a. Facebook, YouTube og Instagram. Der er produceret næsten 10 udgaver af videoen for at optimere til alle platforme.

I Vertuo er kaffekapslerne udstyret med en stregkode, som maskinen aflæser. Og mens den største kopstørrelse i det velkendte Original Nespresso-system er 110 ml, kan Vertuo lave bl.a. en Mug på 230 ml og en Alto på 414 ml.

– Vertuo er lanceret på relativt få markeder, bl.a. USA, Frankrig, Storbritannien og også i Norge sidste år. Nu følger resten af Norden, og her er det kun til det danske marked, at vi har valgt at producere eget materiale. Det globale materiale er godt, men manglede lidt i at adressere de danske kaffedrikkere. Vi fandt det vigtigt at få understreget de vigtigste USP’er og dermed øge den lokale relevans baseret på de insights, vi har fået via ’in-home’ tests. Her prøvede en række danskere Vertuo og førte dagbog imens, siger Gitte Sarlvit.

Godt 80 pct. af de kaffedrikkende danskere drikker filterkaffe, typisk mere end 180 ml ad gangen – og i krus. Det er særligt denne målgruppe, Vertuo henvender sig til.

Kampagnens tagline er "En ny dimension af kaffe", for med Vertuo introduceres ikke blot nye kopstørrelser, men også en ny teknologi, hvor kaffen brygges med op til 7.000 omdrejninger i minuttet. Det skaber en helt særlig crema på kaffen, som ses som et kvalitetstegn.

– Cremaen er en særlig skum af luftbobler på kaffen, og lægger op til et nyt udtryk; "at folde cremaen" ned i kaffen for at udløse den fulde smag. Det var vigtigt for Nespresso at få forklaret cremaen og dens funktion og samtidig vise, hvordan cremaen skal foldes, før man drikker kaffen. Det var en af opgaverne, som vores unboxing-film kunne løse, siger Kristina Juhl Brogaard, der er Senior Account Manager hos MBA.