Meget tyder på, at danskerne er vilde med streamingtjenesten Netflix, der bl.a. står bag tv-serien om serieforbryderen og præsidenten Frank Underwood.

Han har i fem sæsoner givet os en lektion i den gamle sandhed om, at moral er godt, men dobbeltmoral dobbelt så godt. Også i en politisk sammenhæng.

Den populære serie var i fjor helt sikkert medvirkende til, at Netflix placerede sig på 3. pladsen over de brands, der fik mest positiv omtale herhjemme.

Og den positive tendens er fortsat i 2016, hvor streamingtjenesten har lagt yderligere afstand til sine nærmeste konkurrenter, mens der samtidig hales ind på flow-tv-mastodonter som TV 2 og DR.

Det viser tal fra YouGov BrandIndex fra 1. kvartal 2016.

 Index-score (image) fra 1. januar – 31. marts 2016

Index er gennemsnittet af 6 forskellige imageparametre: Kvalitet, Generelt indtryk, Værdi for pengene, Anbefaling, Omdømme og Kundetilfredshed.

Hver dag interviewer YouGov BrandIndex 200 personer, der er repræsentative for den generelle befolkning, og spørger dem om deres holdninger til forskellige varemærker.

Ifølge opgørelsen har Netflix forbedret sin image-score med 9,2 point fra 19,1 til 28,3 i første kvartal af 2016.

Til sammenligning havde Viaplay en image-score på 8,5 og HBO Nordic 12,7 ved slutningen af 1. kvartal 2016, mens TV 2s image-score på 28,6 er på niveau med Netflix’.

Kun DR havde en markant højere image-score på 34,6 ved kvartalets afslutning.

Netflix: God værdi for pengene?

Der er stor forskel på, hvordan betalingen forgår (medielicens, TV-pakker og månedligt abonnement) hos de medieudbydere, YouGov sammenligner, samt hvilke ydelser og services betalingen dækker over.

Men hvilke medieudbydere leverer efter danskernes vurdering god værdi for pengene? Her er svaret:

Værdi for pengene 1. januar – 31. marts 2016

Værdi for pengene findes ved, at man spørger respondenter, hvilke medieudbydere, de vil sige tilbyder en ydelse, som er god i forhold til, hvad den koster, og hvilke som er dårlige i forhold til, hvad de koster. NetScoren beregnes som positive minus negative tilkendegivelser.

Netflix’ danske brugere har tidligere ikke haft adgang til samme omfang af indhold som eksempelvis amerikanske brugere, men i januar annoncerede Netflix, at de nu arbejder på at gøre alt indhold på Netflix tilgængeligt over hele verden.

Netflix har forbedret sin ”værdi for pengene”-score med 7,5 point fra 19,7 til 27,2 i første kvartal af 2016. Det betyder samtidigt, at Netflix ved slutningen af første kvartal 2016 bliver vurderet markant højere end Viaplay og HBO Nordic og TV 2, som kom ud af kvartalet med en værdi for pengene-score på henholdsvis 3,3, 8,0 og 19,6. 

Netflix er således på niveau med DR, som havde en score på 24,1 ved kvartalets afslutning.