En anti-alkohol-kampagnefilm fra Kræftens Bekæmpelse & TrygFonden, som Nikolaj Lie Kaas har instrueret, vækker opsigt og engagerer danske unge i disse dage.

Kampagnen blev lanceret torsdag i uge 36 og mandag i uge 37 var den nået ud til over 610.000 unge danskere.

Reklamebureuaet Robert Boisen & Like-minded står bag kampagnen og "Pølsepresser du?"-filmen, hvor alkohol er udskiftet med pølser. Heri følger man en ung mand, der forsøger at undgå ”pølsepres” fra vennerne.

Det utraditionelle, kreative greb tager udgangspunkt i nye tal, som viser, at næsten ni ud af 10 unge har oplevet at blive presset til at drikke mere, end de havde lyst til.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGITIGSTE NYHEDER. KLIK HER

- Det er jo et helt vildt tal, som understreger, hvorfor vi danskere ofte kan have utroligt svært ved at forholde os til vores egen drukkultur: Alkohol og drikkepres er allestedsnærværende, og pludselig kan vi ikke se skoven for bare træer, lyder det fra Fredrik Voetmann, Art Director i Robert/Boisen og Like-minded i en pressemeddelelse.

- Derfor følte vi, at der var behov for at ændre perspektivet, hvis vi skulle have de unge til at stoppe op og reflektere over problemstillingen. Hvad om vi pressede hinanden til at spise pølser ligeså meget, som vi presser hinanden til at drikke alkohol? spørger han.

Han suppleres af Niklas Hultquist, Art Director i Robert/Boisen & Like-minded, der understreger, at det næppe ingen overraskelse er, at unge ikke reagerer positivt på løftede pegefingre.

- Men ligefrem helt at undgå at nævne alkohol i en anti-alkohol-kampagne har vi ikke kunne finde mange forudgående eksempler på, siger han.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGITIGSTE NYHEDER. KLIK HER

Masser af engagement

Kampagnen består ud over hovedfilmen af en række ekstra contentfilm og Instagram Stories i samme univers, der bliver lanceret de kommende uger samt en printserie rettet mod danske uddannelsesinstitutioner.

9.000 unge havde mandag reageret, kommenteret og delt kampagne-filmen, hvilket har resulteret i engagement-rate på 14,3 procent samt en organisk rækkevide på 26 procent.

Kampagnen er produceret af Gobsmack Productions, og indsatsen kastede i søndag aften et tre minutters indslag i TV 2 Nyhederne af sig. Nicolai Lie Kaas, som man ellers oftest ser på den anden side af kameraet, har tidligere instrueret reklamefilm for thansen og Rynkeby.

Se filmen herunder efterfulgt af credits:

  • Kunde: Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden
  • Bureau: Robert/Boisen & Like-minded
  • Strategisk ansvarlig: Kim Boisen
  • Kreativ Direktør: René Sohn Kammersgaard
  • Lead Kreative: Frederik Voetmann og Niklas Hultquist
  • Supporting Kreative: Philip Bock og Theis Kildetoft
  • Social media aktivering: Victor Petri og Alexander Faxø
  • Projektleder: Gitte Andersen
  • Produktionsselskab: Gobsmack Productions
  • Exec. producer: Christina Bostofte Erritzøe
  • Instruktør: Nikolaj Lie Kaas
  • DOP: Jasper Spanning
  • Klip: Nicolaj Monberg og Thorbjørn Münter
  • Vfx: Welcome Post
  • Sound design: CPHsound Design / Bjørn Vidø