Drikker du kaffe, når du kører bil? Eller taler du i mobil? Måske begge dele på samme tid – fordi du selvfølgelig sagtens kan multitaske…?

Så er du i målgruppen for den regionale trafiksikkerhedskampagne ”Kør Sikkert”, som det nordjyske bureau Gotcha står bag, og som lige nu kører derudaf på nationale, regionale og sociale medier.

Kampagnen er udviklet for de syd- og sønderjyske kommuner, Syd- og Sønderjyllands Politi og Børneulykkesfonden, og den sætter fokus på den uro, børn ofte sidder med som medpassagerer og skarpe observatører af, hvad deres forældre laver, når de kører bil. 

I filmen, der hører til kampagnen, bliver en række forældre for rullende kameraer konfronteret med budskaber om at passe på, når de kører bil. 

Budskaberne er skrevet og læses op af forældrenes egne børn, og det har i den grad taget danskerne med storm: Medier som BT, TV Syd og P4 Syd har omtalt den, og på bare to dage har filmen nået et Facebook-reach på over 140.000 – de 93 procent er vel at mærke nået rent organisk.

Stærke reaktioner

Filmen er skabt på baggrund af breve, som skolebørn på 1. og 2. årgang i regionen har været inviteret til at skrive til deres forældre. 

I brevene kommer børnene med gode råd til, hvordan forældrene kan køre mere sikkert i trafikken, og ikke mindst fortæller børnene med egne ord, hvorfor forældrene skal køre sikkert. 

I filmen læser børnene brevene op for deres forældre, og det har affødt stærke reaktioner både i form af kommentarer og delinger. 

- Det vi ser er, at folk bliver enormt rørt af børnenes meget ærlige og bekymrede udsagn. Folk bliver eksponeret for en sandhed, som ikke kan modsiges: At børnene er oprigtigt bekymrede for deres forældres adfærd i trafikken, og det får altså folk til at reagere stærkt, siger Heidi Lüdeking, Strategi- & konceptchef og partner hos Gotcha og tilføjer:     

- Vi ser masser af likes, men også delinger og kommentarer, hvor folk ofte tagger andre i deres netværk for at sende en kærlig påmindelse til dem. 

Erfaring med trafik-kampagne

Det er i øvrigt tredje gang, Gotcha udvikler trafiksikkerhedskampagne for de syd- og sønderjyske kommuner, så det er et tema, man har erfaring med på bureauet.

Tilbage i 2016 vandt bureauet sammen med kommunerne prisen for bedste reklamefilm til ”Årets Brøl”, og også dengang var børnene i fokus, hvilket giver god mening. 

Erfaringer viser nemlig, at børnene oplever mere fra bagsædet, end vi aner, og de er ofte bedre til at formidle budskaberne end formanende kampagneord, lyder det fra Anders Pedersen, der er projekt- og trafiksikkerhedskoordinator i Vejen Kommune.

- Børnene på bagsæderne i bilen opfatter mere, end vi tror, og de er klar over, at det eksempelvis er forkert at bruge håndholdt telefon eller drikke alkohol, når man kører bil. Det er særligt mobiltelefonen, som børnene er opmærksomme på, og flere af børnene gav da også udtryk for, at de bliver utrygge, eller endda direkte bange for at dø, når mor eller far bruger telefonen under kørslen, fortæller han.

Behovet er desværre stort

Og noget tyder på, at det er nødvendigt at tage fat i problemstillingen: I 2017 sigtede Syd- og Sønderjyllands Politi knap 1.800 trafikanter for at tale i håndholdt telefon, mens de kørte på vejene i Syd- og Sønderjylland. 

Derfor glæder det Christian Østergård fra Syd- og Sønderjyllands Politi, at lovgivning i 2019 ændres, så det fremover giver et klip i kørekortet at bruge håndholdt mobiltelefon. 

- Børnene på bagsæderne skal ikke føle sig utrygge, fordi deres forældre kører med hovedet under armen. Derfor håber vi med denne kampagne, at det lykkes børnene at råbe forældrene op, siger han.

Kampagnefilmen fortsætter lige nu med at køre stærkt, og har på to dage opnået over 3.400 reaktioner, flere end 65.000 visninger – heraf er +55.000 unikke seere.

Besøg kampagnesiden her - og se eller gense filmen her.