De fleste er enige om, at de sociale medier i dag er vigtige elementer i PR og marketing-arbejdet - men hvordan er det lige, at man sikrer sig et effektivt samspil mellem de sociale medier og de øvrige PR-satsninger?

Det har en ny bog ”Sådan får du succes med PR og sociale medier” et bud på.

Bogen er skrevet af manden bag PR-bureauet MyPressWire, René Hjetting, som har arbejdet med PR, kommunikation og sociale medier gennem 15 år.

I bogen gennemgår han de klassiske PR-discipliner og sociale medier et for et, ligesom der bydes på oversigtskapitler og generelle afsnit om det flerstrengede PR-arbejde – hele tiden med fokus på, hvordan man får succes med det i praksis.

Trin-for-trin-guides og tjeklister gør bogen til et nyttigt opslagsværk, og ifølge forfatteren er bogen skrevet for at blive brugt i det daglige PR-arbejde. Ikke mindst af mindre virksomheder.

- De sociale medier er for mig at se dybt geniale – blandt andet fordi de gør det muligt for selv små virksomheder at blive meget synlige over for netop deres målgrupper. Derfor synes jeg, der var behov for en bog, som ikke kun behandler enten PR eller de sociale medier, men i stedet viser, hvordan de kan fungere i en helhed, siger han.

Et opslagsværk i hverdagen

Bogen er i to dele, hvor første del vejleder i forskellige former for kontakt til pressen, herunder hvordan man skriver en effektiv pressemeddelelse, mens anden del er dedikeret de sociale medier.

Det er kendetegnende for bogen, at den guider læseren på såvel det strategiske som det konkrete niveau – fra hvordan man identificerer sine målgrupper og udformer en overordnet PR-plan, og til hvordan man bedriver storytelling på sætningsniveau - og undgår at virke uhøflig på LinkedIn og Twitter.

- Jeg har bevidst udeladt længere udredninger til fordel for oversigtskapitler og ”Sådan gør du”-afsnit. Samtidig har jeg bestræbt mig på, at de enkelte kapitler kan stå alene, så man også kan anvende bogen som et opslagsværk i en travl hverdag, forklarer René Hjetting.

Pressemeddelelsen, nyhedsbrevet, bloggen, hjemmesiden mv. behandles særskilt, ligesom de seks vigtigste sociale netværk, Facebook, LinkedIn, Twitter, Google+, Pinterest og YouTube, gør det.

Her er udførlige anvisninger på, hvordan man får succes med hvert enkelt af de sociale medier, men også generelle afsnit om eksempelvis søgemaskineoptimering, medieovervågning og newsjacking - og hele tiden med trin-for-trin-guides og tjeklister.

Du kan hente en smagsprøve i form af de første 25 sider af bogen som pdf-fil under artiklen her - og bogen kan købes her.