For lidt plads, gangbesvær, manglende adgang til det fri og enorme flokke på typisk op til 40.000 individer er nogle af de mange problemer med dyrevelfærd, som danske industrikyllinger lider under. 

Det mener i det mindste Dyrenes Beskyttelse, der nu fokuserer på det i en ny kampagne.

– Målet med kampagnen er at få forbrugerne til at få øjnene op for, at de valg, de træffer i køledisken, har en direkte effekt på danske industrikyllingers liv, siger Pernille Schousboe, kampagneleder ved Dyrenes Beskyttelse.

Og hun uddyber:

– Danskerne er blevet rigtig gode til at købe økologisk. Både grønt og kød. Men lige når det kommer til kyllingerne er udviklingen ikke fulgt helt med. Vi oplever at folk gerne putter økologisk grønt, økologisk mælk og økologiske æg i indkøbskurven. 

– Men i samme kurv ligger den aller billigste kylling. Derfor vil vi gerne informere om, hvilke levevilkår den ”billige” kylling har. Dem vi kalder industrikyllinger.

Mindshare, som også stod bag sidste års succeskampagne ”Burgris, Nej Tak” er endnu engang valgt som samarbejdspartner.

– Det er altid en cadeau som bureau at få lov til at lave den svære 2’er. 

Men målet er det samme som altid, siger Jacob Holst Mouritzen, Business Partner i Mindshare.

– At skabe en vedvarende ændring i forbrugernes adfærd, så flere og flere vender ryggen til det billigste kød med dårligst dyrevelfærd, og i stedet tænker i andre alternativer. F.eks. de produkter der er mærket med ”Anbefalet af Dyrenes Beskyttelse”.

Kreativt brug af medierne:

Som led i kampagnens målsætning har der været behov for at tænke lidt ud af boksen, når det kommer til brug af medier.

– Vi prøver altid at bestræbe os på at skabe kreativer, der udnytter medierne optimalt, og hvis muligt, som forstærker budskabet, siger Peter Dubienko, kreativ direktør i Mindshare.

– I år har vi valgt at fokusere på at fortolke de velfærdsproblemer, industrikyllingerne lever under. Det er f.eks. blevet til en kæmpe outdoor vendt mod Christiansborg, som er oplyst af 20 ekstra lamper, for at symbolisere at industrikyllinger holdes kunstigt vågne.

I de kommende uger vil Dyrenes Beskyttelse være aktuelle med flere indrykninger, tiltag og kampagneelementer, der alt sammen skal forsøge at få danskerne til at genoverveje, hvilken type kylling der skal i indkøbskurven.