Der bliver sjældent sparet på blomstrende tillægsord og engelske fagudtryk med høj imponator-faktor, når bureauer skal fortælle om deres nye arbejde for kunderne.

Men i forbindelse med en ny kampagne for lavpris-byggemarkedet jem & fix vender reklamebureauet Uncle Grey op og ned på dén tradition.

Bureauet har ganske enkelt udsendt en pressemeddelelse om kampagnen, hvor alle de fine citater er streget over med rødt – tilbage står kun ”jem & fix”, ”ny kampagne” og ”se alle filmene på jemogfix.dk”.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

- Vi reklamefolk har jo en tendens til gerne at ville snakke en masse om vores arbejde. Det tror jeg, de fleste bureauer kan genkende, siger Lars Samuelsen, der er Chief Strategy Officer & Head of Digital på bureauet, om idéen.

Og hvad mener jem & fix om det?

- Ja, det fremgår jo tydeligt af pressemeddelelsen, hvor de har streget alle vores citater ud. Og de har jo ret i, at det er meget selvmodsigende at snakke en masse om en kampagne, der hedder ”Ik’ så meget snak”.

Klædeligt at vende spejlet om

I pressemeddelelsen finder man overstregede citater fra Lars Samuelsen selv og fra teamet bag kampagnen Magnus Breum og Kristian Skjoldborg, der er senior kreative hos Uncle Grey.

Lars Samuelsen ”siger” i meddelelsen fx:

- Vi har lavet en ny kampagne, hvor det har været vigtigt for os at have en purpose-drevet kulturel relevant tilgang forankret i en datadokumenteret strategianalyse for at skabe meningsfyldt content.

Nu er det så streget ud, men det lyder da ellers klogt. Hvorfor tager I det ud?

- Det er jo netop en del af kampagnen, at der ikke skal være så meget snak. Og så synes jeg faktisk helt alvorligt, det er klædeligt for os som bureau en gang imellem at træde skridtet tilbage, vende spejlet om - og være i stand til at grine lidt af os selv, siger Lars Samuelsen.

Brygmann vil lave kunst

Kampagnen består af en række printannoncer og ikke mindst af serie af film med Lars Brygmann i hovedrollen. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Filmene, der kører på Facebook, YouTube og TV lige nu, handler om ”sig selv” – forstået på den måde, at Lars Brygmann optræder som sig selv i rollen som reklamefigur.

Det giver imidlertid en del udfordringer: Brygmann mener nemlig, at han er hyret for at lave kunst og løfte produkterne op til noget yderst eksklusivt, mens instruktøren bare gerne vil lave en simpel reklame for et lavpris-byggemarked.

Filmene er instrueret at Magnus Millang, Uncle Grey Townhouse Production har produceret, og Carat er mediebureau på kampagnen. 

Se to af kampagne-filmene her - og se den fulde pressemeddelelse som PDF lige under filmene.

Introfilm

TVC