Out of Home Media er gået i offensiven med en betydelig kampagne: Outdoor skal tilbage som et af de vigtigste medier, mener Henrik Sørensen, adm. direktør og stifter af Out of Home Media.

– Vi vil gerne fokusere på de mange muligheder, der er i outdoor. Det gør vi ved at skabe en konkurrence for otte af landets dygtigste kreative. Vi finansierer opsætningen og indrykningen af en buslangside, den højre og mest synlige, og den bedste reklame sender vi til Cannes Lions i outdoor-kategorien næste år, siger Henrik Sørensen, der netop via 2015-regnskabet med en omsætning på 66 mio. kr. og et overskud på to mio. kr. har vist, at det relativt nye bureau er blevet Danmarks næststørste.

– Ved siden af det indrykker vi en helsides annonce i Berlingske for hvert bureau og deres annoncør, hvor vi viser eksekveringen og kommenterer den. Bureauet vælger selv den virksomhed, de vil annoncere for. Deltagelsen sker uden omkostninger for annoncøren og bureauet. Vi betaler for konkurrencen, fortsætter Henrik Sørensen.

Mere synlighed i markedet

En betragtelig udgift for Out of Home Media?

– Ja, men vi vil også gerne have synlighed i markedet, og hvem er bedre til det end de bureauer, der skaber den bedste outdoor-reklame. Vi giver også vinderbureau og deres kunde, altså annoncøren, gratis reklame på vore medier. Værdien af det er 500.000 kroner i visningslistepris.

– Desuden vises de otte nominerede til Årets Rambuk 2017, hvor dommerpanelet begrunder valget af vinderen. Vi har endnu ikke sat navne på dommerpanelet, men det bliver de tungeste kræfter inden for outdoor kombineret med de dygtigste kreative, vi kan finde, slutter Henrik Sørensen.

Det første bureau til at vise, hvad de kan med et analogt medie i en digital verden, er &Co. Bureauet valgt at lave reklame for konkurrencens stifter, altså Out of Home Media, og det er jo smart, men naturligvis irrelevant for bedømmelsen.

En ustoppelig reklame...

Men arbejdet har allerede fået megen opmærksomhed. Og den er jo ikke så dumt tænkt. ”16 tons ustoppelig reklame”, er overskriften, og det er jo rigtig nok. Her kommer adblockers til kort.

– Idéen viser jo, at godt arbejde på en bus er lige så relevant og potentielt viralt, som godt arbejde lavet til hvilket som helst digitalt medie, siger Morten Fabricius, kontaktchef på &Co.

– Jeg synes, den kreative trio bag idéen – Ole Hoffmann, Kristoffer Winther og Jeppe Hansen – virkelig formår at udnytte, hvad bussen kan som medie, fordi den med deres arbejde på siden er kørt langt, langt længere ud i verden, end Rute 5A gør ifølge køreplanen.

Mest delte på ”Ads of the World”

Bussen er allerede månedens mest delte reklame på ”Ads of the World” og er set ca. 385.000 gange på Imgur.com, delt på Tysklands største reklame-nyhedssite, ”Werben & Verkaufen”, samt postet af store inspirations-sites som ”The Inspiration”, britiske ”The Poke” og australske ”B&T”.

Buslangsiden, der uomtvisteligt er analog, er et rullende bevis på, at de analoge medier er trådt ind i den digitale tidsalder. Hvorfor?

Fordi en undersøgelse fra Carat Deep Blue viser, at 11 pct. søger videre på nettet, når de eksponeres for et budskab via outdoor-medier, og samspillet mellem de analoge og digitale medier er bevist i utallige andre analyser.

Det er måske den helt afgørende pointe til Out of Homes Medias kunder og de annoncører, der overvejer, om de med fordel kan kombinere nye og gamle medier.