Torsdag aften i uge 40 kunne Det Kriminalpræventive Råd lade sig hylde som en af vinderne ved Årets Rambuk med oplysningskampagnen ”Tune Ind”, og nu er rådet i luften med endnu en af slagsen, der også ser ud til at ramme plet i en ung målgruppe.

Det drejer sig om kampagnen ”Ræk ud”, der retter søgelyset mod psykisk vold i parforhold. Målet er at gøre unge kvinder opmærksomme på, at psykisk partnervold er uacceptabelt og nu også strafbart i Danmark.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER

- Kampagnen skal aftabuisere og sætte psykisk partnervold på dagsordenen og få unge kvinder til at reflektere over, hvad der gemmer sig under overfladen, siger Claus Andersen, administrerende direktør i Drum CPH, der er det kreative bureau bag ”Ræk ud”.

- Vores ambition er at hjælpe til tidligere erkendelse og dermed forebyggelse af psykisk partnervold, fortsætter han.

Kunsten at ramme de unge

Rambuk-juryens begrundelse for at hædre ”Tune ind”-kampagnen var blandt andet, at det Kriminalpræventive Råd for under en million kroner i mediebudget formåede at få to ud tre af unge mænd mellem 15 og 17 år til at tænke over deres seksuelle adfærd.

Resultatet blev opnået ”ved at skabe relevant indhold og en mediestrategi baseret på målgruppens adfærd”, som juryen formulerede det.

Den nye ”Ræk ud”-kampagne er også båret af stramt skåret indhold til målgruppen, og den består af to hoveddele foruden kampagnesitet.

Den første er et indholdsspor i form af en dokumentarserie bestående af 10 videoer med personer, som alle har haft psykisk partnervold tæt inde på livet.

Filmene publiceres hen over efteråret 2019 på sociale medier og på TV 2 ECHO’s platforme.

Drum CPH er som sagt kreativt bureau på kampagnen, mens PHD er mediebureau.

Selve produktionen af de ti videoer om psykisk vold i parforhold er lagt i hænderne på TV 2 Branded Content og TV 2 ECHO, der har stor erfaring med kommunikation målrettet yngre danskere.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Første film er kommet bredt ud

Den første video i serien har siden offentliggørelsen d. 18. september haft over 449.000 organiske visninger på Facebook alene, og indtil i fredags over 1.200 delinger og over 600 kommentarer fra såvel privatpersoner som interesseorganisationer som Mødrehjælpen, Lev Uden Vold og flere krisecentre.

Derudover har ligestillingsminister Mogens Jensen delt videoen på Facebook, og ifølge TV 2 rammer videoen primært kvinder (70 procent) i alderen 18-34 år, ”hvilket er spot on i målgruppen”.

Kampagnen rummer desuden et billedbåret opmærksomhedsspor, der i disse dage kører på sociale medier som Facebook og Instagram. Målgruppen af 16-29-årige er vanskelig at få i tale, men Claus Andersen mener, at man kommer langt ved at møde målgruppen på de platforme, hvor de befinder sig.

- Derudover har vi god erfaring med at arbejde sammen med medier om aktuelle, journalistiske fortællinger til unge, og det har vi også opnået denne gang i samarbejde med TV 2, siger han.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

TV 2-chef: Branded Content under forandring

Det er langt fra første gang, at TV 2 kaster sig over kommerciel kommunikation, da mediehuset de senere år har skruet op for forretningsområdet Branded Content, hvor danske virksomheder og organisationer samarbejder med mediebrandet.

Og som samarbejdet med Det Kriminalpræventive Råd viser, så er ”området for branded content i udvikling og forandring”, mener Jacob Fischer, der er Head of TV 2 Branded Content.

- Branded Content-markedet modnes hurtigt i disse år, og på TV 2 forsøger vi hele tiden at tilpasse vores produkter markedets vekslende behov. Vi kan både levere journalistisk indhold i forbindelse med kampagner med taktiske budskaber og større brandfortællinger, og senest viser samarbejdet med Det Kriminalpræventive Råd, hvordan vi kan kombinere det journalistiske indhold med folkeoplysning, lyder det fra ham i en kommentar til kampagnen.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Se "Ræk ud"-kampagnens første film her efterfulgt af en stemningsfilm fra Rambukken 2019:

Rambukken 2019: