Det er ikke hver dag, dansk reklame kommer på museum – og da slet ikke i udlandet.

Men det gør nu reklame-plakaten til kampagnen ”Burgrise – nej tak”, som bureauet Mindshare rullede ud for Dyrenes Beskyttelse i 2017.

Plakaten bliver en del af det nyåbnede Poster House i New York, som har udvalgt burgrisen til deres udstilling, og det er de glade for hos Dyrenes Beskyttelse:

Gå ikke glip af dagens vigtigste nyheder – klik her.

- Vi er glade for den store succes, vi har haft med burgrisen – både herhjemme og i resten af EU. Dertil er det et kæmpe klap på skulderen, når museet i New York viser interesse for vores arbejde og giver burgrisen mulighed for at tage sit budskab internationalt, siger Pernille Schousboe, der er kampagneleder hos Dyrenes Beskyttelse. 

Herhjemme har grisen både været shortlisted til PR-Tigeren og vundet sølv ved Creative Circle Awards, og også hos Mindshare er der glæde over, at grisen er udvalgt til New York-museet.

Burgrisen blev jaloux

- Vi er stolte af vores burgrisillustration og beærede over det fornemme tilbud fra Poster House i New York, siger Jacob Holst Mouritzen, Mindshare Business Partner, som kalder burgrisen ”resultatet af et vellykket samarbejde med Dyrenes Beskyttelse, der endnu engang har taget initiativ til at bekæmpe et kritisk problem.”

Kampagnen om burgrise fik forrige år danskerne til at tage stilling til velfærdsproblemerne i den industrielle svineproduktion og de danske grises levevilkår.

Gå ikke glip af dagens vigtigste nyheder – klik her.

Ved at referere til burhønens forbedrede forhold, fungerede burgrisens ”jalousi” effektivt som visuelt blikfang og anslag for kampagnen, som både skabte debat og lagde pres på politikerne. 

Over 1 million EU-borgere siger i dag nej tak til burgrise, heraf næsten 40.000 danskere, og opbakningen har reelt medvirket til ny dansk lovgivning på området.

FAKTA: Sådan lød invitationen fra Poster House i New York

Angelina Lippert, Chief Curator hos Poster House skriver:

Hello, I'm the head curator of Poster House, the first museum in America dedicated to the art and history of the poster. While the space is being prepared to open later this year in New York City, we are focused on acquiring important contemporary works to add to the museum’s already extensive collection. 

While researching the thousands of ads that have been produced over the past few years, I came across Mindshare's poster series for caged pigs. As an excellent example of contemporary design, I think it would be a marvelous addition to the museum’s permanent collection.