SAS fortsætter nu kampagnen ”What is Truly Scandinavian?”, der gik i luften 11. februar med en film i flyselskabets social media-kanaler for at blive fjernet igen senere samme dag.

Det sker med en ”kortere og klarere” version af kampagnefilmen, oplyser SAS i en pressemeddelelse.

Den første version af reklamefilmen, der er den ottende i SAS’ ”We are Travelers”-univers, endte i en regulær shitstorm, efter filmen i de sociale medier blandt andet blev beskyldt for at være anti-skandinavisk.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

SAS følte sig udsat for et koordineret cyber-angreb i kølvandet på lanceringen af den nye reklamefilm.

- Det er ærgerligt, at filmen misforstås, og at nogle vælger at fortolke budskabet og bruge det til egne formål, lyder det i meddelelsen fra SAS, hvor flyselskabet også giver udtryk for et håb om, at kampagnen nu ”understreger det centrale budskab om, at rejser beriger os”.

I den omstridte reklamefilm stiller SAS spørgsmålet: ”What is Truly Scandinavian?”, og flyselskabet kommer selv med svaret.

Svaret er, at alt er en kopi. Lige fra svenske kötbullar til det wienerbrød, der i store dele af verden er kendt som danish.

Bag kampagnefilmen står det danske reklamebureau & Co., mens svenske Gustav Johanson har instrueret og New Land produceret.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Du kan se den nye, kortere version af filmen herunder, efterfulgt af originalen:

Ny version:

Gammel version: