Morten Saxnæs, Head of Brand Activation & Social hos reklamebureauet & Co., sad med i juryen ved årets The Webby Awards, der tirsdag offentliggjorde årets finalister.

Her gjorde danske bureauer sig positivt bemærket med mindst 26 nomineringer og hædrende omtaler.

Hvordan har juryarbejdet, evt. sammenlignet med Danish Digital Award, været?

- Det er helt anderledes på en ret interessant og inspirerende måde. Man har som sådan ikke én kategori, men vurderer en masse forskelligt indhold i et væld af formater eksekveret på forskellige platforme, siger han og fortsætter:

- Det er alt fra store internationale kampagner fra Nike og Burger King til små lokale kortfilm og virale hits. The Webby Awards får over 13.000 arbejder indsendt. Jeg skulle naturligvis ikke vurdere dem alle, men man kommer virkelig ud i afkrogene af internettet, og det er befriende underholdende.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Hvad synes du om niveauet på arbejderne?

- Det var vanvittig svingende. Det ene øjeblik skulle jeg forholde mig til en lang og kedelig portugisisk dokumentar, og det næste er det Spike Jonzes ikoniske Apple Homepod-kampagne. Generelt var niveauet fint, men der var enkelte arbejder, der var i en liga for sig selv, siger Morten Saxnæs.

Han tilføjer:

- Jeg skulle vurdere flere long-form kampagner, og her var niveauet flot rent filmisk, men de manglede tunge indsigter og nerve, som skal til for, at de kan rejse mellem mennesker.       

Hvorfor er Webby interessant for danske bureauer og annoncører?

- The Webby Awards er kendt som ”The Oscars of the Internet”, og med den titel, følger også stor international eksponering. Det er en af de mest eftertragtede priser, og jeg fornemmer at de fortællinger og oplevelser, vi begynder at skabe i Danmark og Norden, er begyndt at få vind i sejlene, siger Morten Saxnæs, der uddyber:

- Så jeg håber, at vi de kommende år ser endnu flere indsendelser og flere priser til Norden, så vi kan få flere øjne på den kvalitet vi laver heroppe.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Var der en særlig god case, der fangede din interesse?

- Der var virkelig mange gode. Jeg fik desværre ikke mulighed for at bedømme denne her blandt de 50, jeg skulle igennem, men ”The Whopper Detour” (Se nedenfor...) er så gennemført. Det er en fornøjelse at følge den måde, hvor McDonald’s og Burger King udfordrer hinanden på kreative måder at lave markedsføring på. Burger King tager den til et nyt niveau. Det er super gennemført, og det får enorme mængder af PR, hver gang de udkommer med et nyt koncept, siger Morten Saxnæs.

Se en casefilm for den omtalte Burger King-indsats herunder: