Great minds think alike, siger man ofte, når to personer kommer med identiske forslag – eller fx hvis et kunstværk minder om et andet. 

Man kunne også fristes til at benytte ordsproget i forbindelse med tre reklamefilm, som for nylig blev lanceret inden for blot få uger.

Filmene bygger nemlig alle på en og samme analyse: 2018-udgaven af den årlige ”lykke-opgørelse” fra FN: World Happiness Report.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

De er skabt af henholdsvis The &Partnership, Kunde & Co og NORD DDB for tre forskellige annoncører: Toyota, Neutral og Cocio.

Markedsføring bad de tre bureauer løfte sløret for, hvordan de kom på ideen, hvorfor de mener, at rapporten er et godt afsæt for deres respektive kampagner. Og hvad de tænker om idésammenfaldet.

Lykken er – at drikke Cocio på en trist dag

Det er NORD DDB, der står bag Cocio-filmen, og her fortæller Creative Director Thomas Fabricius om tankerne bag filmen Make Denmark Happy Again:

- Idéen opstod, da vi faldt over en undersøgelse, der viser, at det påvirker din lykkefølelse positivt, når du indtager noget, du synes smager godt.

- Det matchede Cocios kommunikationsplatform, der er bygget op om Nothing But Great Taste, helt perfekt, og hvis en chokolademælk, der smager godt, kan gøre dig lykkeligere - i hvert fald for en stund - var det nærliggende at tænke videre.

Hvorfor er FN-rapportens resultater et godt afsæt for Cocio-kampagnen?

- Fordi vi med ideen måske ligefrem kunne gøre noget for at forbedre danskernes lykkefølelse? På den måde kom det til at give sig selv, at vi skulle søsætte en mission for at forbedre Danmarks 3. plads i World Happiness Report.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Hvad tænker I om, at andre bureauer og brands også er i luften med film, der tager udgangspunkt i rapporten?

- Udgivelsen af FN’s rapport er jo en “occasion” ligesom Påsken, Mors dag, Super Bowl og andre mærkedage, og det gør det til et naturligt sted at kigge hen.

- Men der, hvor man så kan og bør skille sig ud som annoncør og bureau, er ved ikke blot at lægge sig op ad en occasion - men ved rent faktisk at gøre noget, som vi jo også gør.

- Igennem vores research fandt vi en undersøgelse, der viste, at tirsdag klokken 12 er det tidspunkt på ugen, hvor vi generelt er mest ulykkelige. Så vi lancerede Cocio Happy Hour for the Unhappiest Hour of the Week – og fulgte sammen med Cocio op med uddeling af gratis produkter rundt om i landet på netop det tidspunkt henover kampagneperioden.

Har I tal på View-through indtil videre?

- Vi har ikke fået post test-resultater endnu, men nu er den nye rapport jo ude, og selv om vi nok ikke kan tage hele æren for det, så har Danmark jo rent faktisk flyttet sig fra en 3. til en 2. plads. Så ”mission accomplished”, lyder det med et smil fra Thomas Fabricius.

Lykken er – at være bedre end de andre

Det er Kunde & Co, der står bag filmen Thomas Skov og Neutral går sammen i kampen mod parfumeallergi, og her fortæller Creative Director Rine Boland Folden om tankerne bag:

- Vores ønske var at samle Danmark om en god sag og hylde at vi er gode – faktisk verdens bedste – til at passe på os selv og undgå parfume i hverdagen. 

- Dermed ikke sagt, at der ikke er plads til forbedringer - for der er ikke noget, der kan få kampgejsten op, som at vinde over andre nordiske lande, og derfor er Happiness-rapporten et godt afsæt.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Hvorfor er rapportens resultater et godt afsæt for Neutral-kampagnen? 

- Vi har mistet flere førstepladser de seneste år; hyggen er ikke længere vores, og vi har ikke været verdens lykkeligste land siden 2016. Det bruger vi at få gejsten op og samle danskerne om at blive endnu bedre til at undgå parfume. 

- Og som bonus, så er der ikke noget, der kan samle os som en fælles fjende - og at ”fjenden” er et andet nordisk land, er endnu bedre for kampånden. 

Har I tal på view-through indtil videre? 

- Vi kan se på vores tal, at kampagnen virkelig har formået at fange seerens interesse, da mere end en tredjedel ser filmen til ende. Det er langt over, hvad man kan forvente, så det er vi super stolte af.

Hvad tænker I om, at andre bureauer og brands også er i luften med film, der tager udgangspunkt i rapporten? 

- Vores idé står alene i og med, at det handler om, at Danmark rent faktisk erverdens bedste til noget og mindre om alt det, vi plejede at være gode til. Men når det så er sagt, så er det altid irriterende med idésammenfald, siger Rine Boland Folden.

Lykken er – at køre miljøvenlig bil

Det er The&Partnership, der står bag Toyota-filmen, og her fortæller Country Manager Allan Andreassen om tankerne bag filmen Der var et lykkeligt land:

- Hos os opstod ideen, fordi vi i FN-rapporten kunne se, at der er en klar sammenhæng mellem bæredygtig adfærd og lykkefølelse. 

- Vores konklusion var, at det at tage klar stilling til fx miljøet er med til at gøre os lykkeligere, fordi vi gør en forskel. Det har vi så overført til, at Toyota med miljøvenlige Hybrid biler kan gøre os lykkeligere.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

- Vi oprettede op til kampagnen et Hybrid Forum på Facebook, hvor folk var meget engagerede og skrev om at fra hvor lydløse bilerne er, og hvordan man kan køre længst på el, og til hvor dejligt afstressende det er at køre med automatgear. Alle sammen ”live” findings, som vi har brugt i filmen.

Hvorfor er rapporten et godt afsæt for Toyota-kampagnen?

- Fordi den fortæller, at Finland og Norge er lykkeligere end os i forhold til det med at tage stilling til bæredygtighed. Det gav os et strategisk og kreativt afsæt, og derfra var det rimelig nemt at få Toyotas overordnede brandstrategi Sustainable Mobility That Excites til at gå hånd i hånd med den kreative udformning.

Har I tal på View-through indtil videre?

- Vi oplyser efter aftale med Toyota ikke view-through tal, men jeg kan sige så meget, at vi er overraskede over hvor mange, der faktisk ser filmen til ende, og over hvor lav CPM (den pris, man betaler for 1.000 visninger af sin annonce, red.) vi kan købe ind.

Hvad tænker I om, at andre bureauer og brands også er i luften med film, der tager udgangspunkt i rapporten?

- Vi synes da, at det er rigtig sjovt, at andre har samme udgangspunkt for en kampagne. I sidste ende vil vi vel alle gerne have, at danskerne er det lykkeligste folkefærd i verden.

- Om det så er ved at drikke cacaomælk, bruge parfumefri produkter eller tage stilling til hvor lidt CO2, du som forbruger vil udlede. Bare du tager stilling, for det er tydeligvis med til at gøre dig lykkeligere, slutter Allan Andreassen.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Se de tre omtalte film herunder.

Cocio-filmen

Neutral-filmen

Toyota-filmen