Effektiv markedsføring behøver ikke være så vanskelig at opnå. Hvad med et online lykkehjul? Et ældgammelt analogt spilkoncept eksekveret i en digital verden.

Og det var netop det, Unoliving.com, der er en webshop med 15 ansatte, som forhandler møbler fra mere end 50 brands fra ind- og udland, satsede på. Leverandøren af spillet var relationsbureauet Juhlsen.

Hvorfor dog en lykkehjulskonkurrence?

– Vi valgte lykkehjulsspillet efter en dialog med Martin Bach fra Juhlsen, fordi lykkehjulsspillet er en hurtig plug’n’play-løsning, som kunne få os i gang med det samme og samtidig dække de behov, vi havde i forhold til at involvere vores leverandører aktivt i kampagnen, siger Jonas Nygaard Christiansen, Marketing Manager hos unoliving.com.

Leverandører sponsorerede hovedpræmier

Et centralt behov var netop promoveringen af unoliving.coms leverandører, som til gengæld sponsorerede hovedpræmierne i konkurrencen.

– Vi havde ikke én hovedpræmie, men brugte en hovedpræmiepulje, fortæller Jonas Nygaard Christiansen og fortsætter:

– Efterhånden som spillet kom i gang, kunne vi hurtigt se, at trafikken ind til leverandørernes brandsider på unoliving.com steg markant. Det betød også, at vores leverandører fandt det interessant at blive en del af spillet, da det automatisk øgede interessen for deres brand og produkter.

Det førte til, at konkurrencen, der gik live i starten af maj, kunne forlænges, jo flere hovedpræmiesponsorer, der kom på banen. I alt endte konkurrencen med at køre i tre måneder.

Investeringen betalte sig ... og mere til

Én ting er trafik til et site, som kom fra de promotion-sider, deltagerne fik vist efter endt dagligt spil. En anden ting er, om kampagnen var investeringen værd.

Var det investeringen værd?

– Alene den omsætning, der blev genereret fra promotion-sider, har dækket udgifterne til kampagnen. Alt derudover er rent plus for os og vores leverandører, uddyber en tydeligt tilfreds Jonas Nygaard Christiansen.

Målet med kampagnen var at indhente nye e-mail permissions – reelt at øge maillisten med 50 pct.. Og det blev indfriet.

– Det er helt sikkert ikke sidste gang, at vi har anvendt et online spil fra Juhlsen i en kampagne. Både os og vores leverandører er klar på, at det ikke var sidste gang, fastslår Jonas Nygaard Christiansen.

Et godt råd til andre virksomheder

Men hvad kræver det egentlig af virksomheden selv at få succes med en online spilkampagne?

– Det kræver helt sikkert noget koordinering, fortæller Jonas Nygaard Christiansen, der ud over koordineringen med Juhlsen også har skullet koordinere med kundeservice, så de var klædt på til henvendelser om lykkehjulet, leverandører og andre interessenter. 

Han har dog et godt råd, som han gerne vil give videre til andre virksomheder, der overvejer at kaste sig ud i en online spilkampagne:

– Hav styr på jeres e-mail marketing, inden I går i gang. Det er fedt at få 50 pct. flere kontakter ind på maillisten, men de skal også sendes ind i nogle segmenterede flows, hvor de oplever en kommunikation, der er rettet mod netop dem. 

– Husk på, at de kontakter, som kommer via et spil, muligvis ikke kender din virksomhed på samme måde, som de, der fx kommer via en tilmeldingsformular på din hjemmeside, slutter Jonas Nygaard Christiansen.

Fakta

Sådan foregik Uno Livings lykkehjulskonkurrence

  • I alt 17.765 personer deltog i unoliving.coms lykkehjul, der naturligvis var mobiloptimeret, så forbrugerne kunne dreje lykkehjulet dagligt, hvor de nu befandt sig, og vinde enten præmier (gavekort) eller lodder til udtrækningerne af hovedpræmierne.
  • Der var i alt 285 præmier fra leverandører og gavekort til unoliving.com.
  • Over en tre måneders periode fik deltagerne tilsendt påmindelsesmails med et par dages mellemrum, hvilket bidrog til at øge engagementet hos deltagerne og trafik til webshoppen.
  • Efter endt dagligt spil, fik deltagerne mulighed for at swipe gennem i alt 14 promotion-sider, der promoverede unoliving.coms produkter, brands/leverandører og kampagner. 
  • Det resulterede i 206.414 promotion-sidevisninger og 25.336 kliks i alt. Det vil sige gennemsnitligt 14.744 visninger og 1.810 kliks pr. promotionside – det giver en konvertering fra visning til klik til unoliving.com på hele 12,3 pct..