For halvandet år siden lancerede iværksætter Michael Stausholm verdens første blyfri blyant, der kan plantes og spire til krydderurter, blomster eller grønsager.

I dag sælger han over 120.000 blyanter om måneden i 50 forskellige lande - en succes der ikke mindst skyldes udenlandske bloggere, som står i kø for at skrive om den økovenlige ide.

I dag drømmer de fleste virksomheder om, at deres produkter har tilpas nok sexappeal til fange de kræsne bloggeres opmærksomhed.

Virksomheder, der bærer det passende navn Sprout, har herhjemme primært sikret sig omtale via medierne – online, trykte og tv. Anderledes i udlandet.

Her har det været bloggere, der har taget produktet til sig og omtalt det danske produkt, og det har betydet travlhed på Sprouts kontor i Høje Taastrup, der dagligt får henvendelser fra bloggere, der ønsker at få tilsendt blyanter, fortæller stifter og adm. direktør Michael Stausholm.

- Indtil nu har omkring 2.000 bloggere fra hele verden skrevet om vores blyant. Derudover kommer medier, som ønsker at anmelde, vise eller omtale os. Interessen har været så overvældende, at vi har en fuldtidsansat, der kun tager sig af henvendelser fra blogs og medier, siger han.

Hele verden
Henvendelserne kommer fra mange lande, men England, Italien, Tyskland, Holland, Portugal, Grækenland og Sydamerika går igen. Det er ofte tre slags blogs, der viser interesse: mummy-blogs, der skriver om familieliv og børn, blogs der anmelder nye produkter, og blogs om planter, økologi og bæredygtighed.

Og at der er en direkte linje mellem blogomtale og salg, er Michael Stausholm ikke i tvivl om.

- I Italien for eksempel er bloggerne gået amok. Over 200 blogs har omtalt os, og salget er steget så meget, at Italien i dag er vores største marked. I England var det en mor, der bloggede om os som den første, og derefter henvendte medierne sig, bl.a. Metro i London. Og i Chile blev vi omtalt på en blog med 3,2 millioner læsere, hvilket fik efterspørgslen fra Sydamerika til at stige enormt, siger han.

Michael Stausholm tilføjer, at Sprout på trods af at være en nystartet virksomhed, ikke har brugt mange penge på markedsføring, fordi produkterne indeholder så gode historier, at de kan sælge sig selv.

Sprout blev stiftet i 2013 og har kontorer i Høje Taastrup, Boston og Amsterdam.

Blandt Sprouts internationale kunder er Disney, IKEA, Pepsi, Bank of Amerika, TEDx, Røde Kors, Johnson & Johnson og Nestlé. Herhjemme er Danfoss, Verdensnaturfonden og Fødevareministeriet på listen samt 30-40 af landets kommuner.