- Hej Henrik, mit navn er Ole Jensen. Jeg er overlæge på Køge Sygehus, og jeg ringer til dig vedrørende jeres søn, Simon...

Sådan lyder det i et af de fiktive telefonopkald, der indgår i en ny kampagne mod ulovligt fyrværkeri, som Sikkerhedsstyrelsen og SKAT i dag officielt har sendt i luften sammen med reklamebureauet Ogilvy.

Bureauet vandt udbuddet om kampagnen tilbage i oktober, og allerede dengang kom det frem, at man ville lægge pres på målgr uppen - mænd i alderen 15 til 35 år - ved at engagere venner og familier i synliggørelsen af farerne ved ulovligt fyrværkeri.

Og under overskriften Ulykker med ulovligt krudt rammer ikke kun dig selv, lægger den nye kampagne da også stærkt følelsesmæssigt og socialt pres på de unge herrer om at at stoppe indkøbet og brugen af ulovligt fyrværkeri.

Ikke for sarte sjæle
Allerede inden den officielle lancering i dag har kampagnen skabt omtale i flere medier, og det er bestemt heller ikke kommunikation for sarte sjæle - men det er også en grum virkelighed, kampagnen skal forsøge at ændre på: Igennem de senere år er antallet af alvorlige ulykker med bl.a. krysantemumbomber således steget kraftigt - i de værste tilfælde med døden til følge.

- For at øge presset og lægge fokus på det socialt uacceptable i at bruge ulovligt fyrværkeri, valgte vi at tage fat I netop det, at en ulykke går ud over mange andre end de, som er fysisk involveret: forældre, søskende, vennerne osv, siger Jesper Isholm, der er Associate Creative Director hos Ogilvy.

Aktiviteten rummer bl.a. et mix af online- og SoMe-aktiviteter samt en række iøjnefaldende og følelsesmæssigt stærke film, print og radiospots. Desuden kan man på ulovligtkrudt.dk fx opleve en kvinde, en politimand og en akutlæge fortælle om deres personlige oplevelser med fyrværkeriulykker.

Dramatiseret øjeblik
Og så bærer alle printmedier en sms-kode, der giver modtageren en ret uhyggelig lydside i øret - et telefonopkald, som giver oplevelsen af, hvordan det helt konkret er at blive kontaktet som pårørende i en sådan situation.

- Ved at dramatisere netop dét tragiske øjeblik, hvor ulykker hvert år rammer hundredevis af pårørende, håber vi på at gøre det ubehageligt klart for de unge mænd, at de risikerer at skade mange andre end sig selv. Og at de derfor vil tænke sig om en ekstra gang, slutter Jesper Isholm.

På kampagnesitet ulovligtkrudt.dk kan du møde personer, der har været i disse situationer, og du kan lytte til eksempler på de telefonopkald, ingen af os nogensinde ønsker at modtage.

I filmen herunder kan du møde Heidi, der mistede sin mand - og sine tre børns far - til en krysantemumbombe.