LOS ANGELES: &then konferencens Echo awards for er en af de få awards, hvor kampagnerne også bliver bedømt på effekt.

Det handler altså ikke kun om at skabe godt og relevant content, der gerne også giver PR, men også om at skabe dialog.

Det holder dog ikke kreativiteten tilbage. Tværtimod. Her er et udvalg af de sjove, tankevækkende og dejlige kampagner, der får en til at tænke: Jeg elsker reklame.

Colenso BBDO New Zealand har udviklet Pedigree Found, hvor man ikke kun kan finde sin hund - men også komme i direkte kontakt med hundejere - der jo altid har brug for hundemad.

Samme bureau vandt en diamond Echo for den helt vidunderlige kampagne, hvor man rent faktisk får lavet naturlig energi, Brewtrolium, ud af øldrikning.

At berygtede Nigeria mails faktisk kan vendes om til at blive en effektiv og sjov kampagne beviser Fuji Xerox med en kampagne signeret bureauet Republik New Zealand.

Det skønne New Zealandske bureau fik også en guld-Echo for en anden kampagne for Fuji Xerox, der skulle lancere printerne Versant. Det blev på en eller anden måde til haute couture designeren Alonso Langoustine Versant og denne sjove kampagne med masser af brugerinvolvering.

En anden fint tænkt kampagne er BT Pub Signs, hvor man får skiftet århundrede gamle pubskilte ud med skilte med fodboldspillere, hviklket gav enorm presseomtale og social media-aktivitet. 

Solcelleguiden fra Vattenfall i Sverige, hvor man via Google Maps kan få beregnet, hvor meget man kan spare ved at få solceller på taget er også super smart tænkt.

Også en kampagne der viser, hvordan det at ændre sproget kan være med til at redde verdens elefanter, fortjener omtale. En fantastisk sympatisk kampagne for WWF Hongkong.

Den over-kække vært ved Echo Award-showet, popsangeren Sugar Ray, fik ufrivilligt udstillet alle fordomme om reklamebranchen, da han skulle give præmien til Proximity Madrid for deres Ogasm Libary kampagne. 

Modtageren var en mere end fyldig dame på +50. Hun var hjernen bag kampagnen, der både fik solgt et svært produkt og ændret opfattelsen af kvinders orgasme. Vel at mærke på en grafisk smuk måde.

Sugar Ray måtte dreje rundt om sig selv, da han så prismodtageren, der har skabt masser af brugerinvolvering og tonsvis af social impact. Faktisk migrerede kampagnen helt ind på Huffington Post og videre til The Konran show.

Og endelig var der en mælkekampagne, der for en gang skyld ikke handler om tænder eller sundhed, men om brækkede arme og ben.

En rigtig sjov ide, hvor børn får klistermærker af deres røntgenbillede til gipsen - og gratis mælk til at få det hele til at vokse sammen igen.

Igen en fantastisk kampagne fra Colenso BBDO i New Zealand.

Kirsten Dinesen fra PR og content marketing bureauet Frontpage dækker i år de faglige indlæg fra &then konferencen i Los Angeles.