Tyveknægte besøger danskeres private hjem tre gange så ofte som kollegerne i Sverige, Norge og Tyskland. Og de mange indbrud skaber stor utryghed i befolkningen. 

Derfor lancerer TrygFonden og Realdania sammen med Bolius og Det Kriminalpræventive Råd nu indsatsen ”Bo trygt!” med en målsætning om at reducere antallet af indbrud i private hjem fra over 29.000 til under 10.000 om året. 

– Hver fjerde dansker er utryg på grund af frygten for indbrud, og det vil vi gøre noget ved med kampagnen ”Bo trygt!”, siger Britt Wendelboe, programchef i Trygfonden.

– I Danmark har vi stort set uafbrudt siden 80’erne haft omkring 30.000 indbrud om året i private danske hjem, og det vil vi bringe ned under 10.000 om året – foreløbig har vi afsat fem år til at arbejde for den målsætning. Derfor er vore kampagner og indsatser meget langsigtede.

Hvorfor har vi markant flere indbrud i Danmark end Norge, Sverige og Tyskland?

– Der er ikke noget enkelt svar, men ét element er måden, vi bor på. Mange danskere bor i huse, der ligger tæt med høje hække rundt om husene i parcelhuskvartererne. Det er en fordel for tyvene.

– Nogle af de indsatser, vi sætter i søen, er kampagner for skalsikring og nabohjælp. Vi har afsat et betydeligt million-beløb til kommunikationen og de events som fx borgermøder, vi også investerer i. Kun hvert 12. danske hjem er godt nok sikret, så der er plads til forbedring.

Det er trygheden, der skal fremmes

Hvorfor har I valgt Boye & Spellerberg som bureau-partner?

– De kom med et anderledes bud på, hvad vi kunne gøre. Indbrudssikring er jo ikke særlig sexet, og den kommunikation, der er i markedet, kører på frygt. Vi ønsker tværtimod at kommunikere tryghed samtidig med, at vi gerne vil have danskerne til at handle.

– Boye & Spellerbergs forslag vil skabe opmærksomhed uden at skabe utryghed, og den tilgang synes vi rigtig godt om, fortsætter Britt Wendelboe, der samtidig fastslår, at ”Bo trygt!”-kommunikationen helst skal udvikle sig til en folkesag med mange involverede aktører.

– Danmark er over en årrække blevet verdensmester i energieffektivitet, og vi har alle lært at nedbringe energiforbruget. Det ser vi gerne, at vi kan kopiere med en meget bredspektret indsats for at øge trygheden i danske hjem, slutter Britt Wendelboe.

Kampagnen er meget bred og indeholder alt fra tv-reklamer til sociale medier og egne medier. PR indgår naturligvis også i medieplanen.

Handlinger set gennem børneøjne

Hos Boye & Spellerberg er der naturligvis glæde over at lande så stor en opgave.

– Man skulle tro, at utryghed førte til handlekraft. Men i tilfældet indbrud er utrygheden nærmest handlingslammende, siger Peter Boye, kreativ direktør hos Boye & Spellerberg.

– Vi danskere tror ikke, det kan svare sig at gøre noget for at holde indbrud fra døren. ”Hvis tyven vil ind, kommer han ind,” siger vi. Problemet er bare, at apatien er med til at give tyvene endnu bedre arbejdsforhold. Det resulterer i endnu flere indbrud og dermed endnu større utryghed. En dum spiral. 

Derfor sigter I efter?

– Ambitionen er derfor at bearbejde apatien. At få husejerne til at forstå, at det er en overkommelig opgave at gøre det svært at bryde ind. Vores tema ”Bo trygt!” er i sig selv en opfordring, der signalerer, at det er et valg at bo trygt. 

– Med kampagnen stræber vi efter at henvende os på en ny måde i forhold til kategorien. Nemlig ved at lade omdrejningspunktet være indbrudsforebyggelse set med børneøjne. 

Et noget anderledes blik?

– Ja. Alarmbranchens kampagner har tilsyneladende hverken bidraget til færre indbrud eller øget tryghed i Danmark. Vil vi opnå resultater, er det derfor vigtigt, at denne kampagne opfører sig anderledes. At den ikke forsøger at skræmme folk til handling. 

– Vi kommer med et positivt budskab, så kommunikationen behøver ikke at lade sig tynge af, at indbrud er en alvorlig sag, slutter Peter Boye.  

Se to film fra kampagnen herunder: