Der skal nok være en københavner eller to, der i disse dage gnider sig en ekstra gang i øjnene, når buslinje 1A kører forbi på sin rute fra Avedøre til Hellerup.

Den er nemlig pakket ind i en folie, der er så sløret og ude af fokus, at man kunne tro, man befandt sig midt i en solid julebrandert.

På siden af bussen står der: "Ta´bussen, hvis du har drukket", så budskabet er lidt nemmere at gennemskue.

Skal skabe eftertanke

Bag spritkampagnen står Rådet for Sikker Trafik med hjælp fra reklamebureauet & Co.

Målet er at skabe eftertanke blandt de tusindvis af trafikanter, der møder bussen i gadebilledet hver dag, forklarer Karina Petersen, der er underdirektør i Rådet for Sikker Trafik:

- I slutningen af november og hele december er der masser af festlige arrangementer, hvor man får glögg, juleøl, snaps og vin, lyder det fra hende i en pressemeddelelse.

- Desværre er der stadig for mange, der glemmer at lade bilen stå, når de har drukket. Nu prøver vi på en utraditionel måde at minde alle om at komme sikkert hjem, fortsætter Karina Pedersen.

Den utraditionelle kampagne vil køre rundt med 1A-busserne i København i en måned.