Hvis Mette Frederiksen (S) under valgkampen havde sagt ja til Lars Løkke Rasmussens (V) frieri og tankerne om at danne en SV-regering, havde danskerne set en helt anden kampagne fra Venstre.

Det fortæller Steffen Hjaltelin, der siden 2004 har arbejdet for Venstre og som er en af hovedarkitekterne bag Venstres kampagne, i et stort interview, som bringes i juni-udgaven af Markedsføring. 

Det virkede lidt uheldigt, at man på den ene side kører kampagne mod Mette Frederiksen - og så frier Lars Løkke Rasmussen til hende?

- Større var disharmonien ikke. Først siger vi, at hun vil dét og dét. Så spørger vi: ”Vil du giftes?” Det vil hun ikke. Så siger vi: ”Nu er vi endnu mere bekymrede end før”, siger Steffen Hjaltelin.

Han forkarer videre, at hvis Mette Frederiksen havde taget imod Lars Løkke Rasmussens tilbud, så havde man rullet en helt anden kampagne ud:

- Du er nødt til at være forberedt på det, der ikke er så sandsynligt. I det tilfælde havde vi kørt med ”Danmark skal ledes fra midten” som omdrejningspunkt, hvor rød og blå giver hinanden hånden, siger Steffen Hjaltelin, der ikke ønsker at vise Markedsføring den kampagne. 

Efter Mette Frederiksen havde sagt nej til Løkke, kørte man i V-lejren videre med billeder af Løkke og ordene ”Bedst til at lede Danmark”.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Forventningen var, at det ville blive en beskidt valgkamp, men den var vel ikke mere beskidt end tidligere?

- Der er nok nogle, der mener, at vi gik alt for langt, men der ligger en overvejelse i, at man ikke i en og samme valgkamp kan foreslå et ægteskab og samtidig stå og køre hårde personangreb. Der skal være substans i dine angreb, så du kan se din modstander i øjnene bagefter. Det havde virket mærkeligt, hvis vi havde angrebet hårdere og mere personligt, så det fravalgte vi, siger Steffen Hjaltelin. 

Han uddyber:

- Alle kampagner, jeg har lavet, har groft sagt bestået af 75 procent af det pæne, hvor du taler om dine egne ting og 25 procent, hvor du angriber. Man skal huske begge dele og være offensiv. Sagen er, at hvis ikke du selv presser, så presser de andre - hvis ikke du stresser modstanderen, så bliver du selv stresset. 

Havde regnet med angreb

Steffen Hjaltelin forklarer, at man i Venstre-lejren havde forberedt sig på at blive angrebet ”helt vildt” på velfærdsdagsordenen og klassiske emner som ulighed. 

- Derfor gik vi meget tidligt ud med velfærdsløftet. Det sikrede os mod en masse angreb, og det var en stor og vigtig pæl at få sat ned, siger han, der er overrasket over Socialdemokratiets kampagne.

- Efter min mening har S kørt en alt for defensiv kampagne. Der har manglet snert. Jeg tror, at hvis S havde haft et bureau, så var partiet blevet mere udfordret på budskaber – og man havde trængt mere igennem, siger han til Markedsføring.

LÆS OGSÅ: REKLAMEBUREAUER SPILLER MINDRE ROLLER I VALGKAMPEN

Overvejelsen kan jo være, at man ikke ville risikere at sætte noget over styr?

- Ja, men det er farligt. Og de gik jo lidt tilbage, selv om de fik et mandat mere. De gange, hvor jeg har haft det tungest har været, når vi har ført knebent. Forestil dig at du skal vinde - og du fører 2-1 efter 10 minutter. Den følelse er den værste. Hvis du er bagud 3-0 ved pausen, så skal du bare prøve noget. 

Det lyder som historien om Venstre ved dette valg?

- Hvis du er bagud, så er du ikke bange for varians. Det er bogen (Lars Løkke Rasmussens bog, Befrielsens Øjeblik, red.) og velfærdsløftet eksempler på. Vores valgresultat ligger væsentlig over alle meningsmålinger, der har været de sidste fire år. Vi gik ind i valgkampen med 17,5 procent, ifølge vores egne målinger, og sluttede på 23,4 procent, siger Steffen Hjaltelin.

Læs meget mere i juni-udgaven af Markedsføring, hvor Steffen Hjaltelin giver et dybt indblik i kampagnen og det 15 år lange samarbejde med Venstre.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.