En række af verdens førende Native Ads eksperter var samlet i Berlin i sidste uge til det udsolgte Native Advertising Days 2018. Mere end 50 indslag blev vi begavet med, og jeg har valgt følgende fem budskaber: 

1. Verdens største Native Ads studie

Schibsted præsenterede verdens største Native Ads studie. Her fremgik det, at Native Ads største styrke er at øge målgruppens engagement (holdninger og præference, red.) i brandet. Til gengæld er udfordringen ved Native Ads, at det kan svært at skabe en stor nok dækning i målgruppen. 

Schibsted viste en interessant case om, hvordan man netop skaber dækning med sine Native Ads aktiviteter. Med udgangspunkt i følgende: 

Definer 2 målgrupper: 

Native engagement: Målrettet display ads på de personer der læser Native Ads artikler (retargeting). 

Native lookalikes: Målrettet display ads baseret på data af de personer der har en tilsvarende brugeradfærd, som dem der læser Native Ads artikler. 

Studiet viste, at ved at gøre det øges effekten på målrettet display ads markant. Helt op til 10 gange højere effekt på native engagement målgruppen i forhold til Run of network gruppen. 

Dette gælder på alle 4 parametre som awareness, overvejelse, præference og købsintention. Bedst klarede native engagement målgruppen sig. Hvis man til gengæld inddrager dækning sammen med et blik på effekten, kom native lookalikes bedst ud. 

2. Mere fokus på mindre influenter

Fake news og urigtige oplysninger frygtes af flere og flere. Det er medvirkende til, at folk har større tillid til inderkredsen af deres omgangskreds mere end stjerner, politikere og andre offentlige personer. 

En analyse fra Adhive viste, at der er 8-10 gange større engagement via mikro-influenter end store influenter. Mens graden af tillid og engagement kan stige ved de mindre influenter (mikro- og influenter med endnu færre følgere som nano-influenter) følger det til gengæld, at det bliver sværere og sværere at opnå dækning, kvalitet og ensartet kommunikation med disse små influenter. 

Men det er ikke bare et spørgsmål om tillid (mindre influenter) kontra dækning (større influenter). Nano-influenter, der er at betragte som du og jeg, fører også nye former for annoncering med. 

Forestil dig at du lejer en bil hos en biludlejer. Du vælger at leje en Porsche, og via en app. forespørger du Porsche, om du skal tage et billede af bilen og lægge det på dine sociale kanaler mod så at modtage en rabat. 

Når du er ude at køre bilen, sender du igen en forespørgsel til Porsche, om de ønsker, at du anmelder bilen. Og til sidst ender du og Porsche måske med, at lave en aftale om et længere varende samarbejde.

3. Morten Saxnæs om Native

”I am sorry” – gik igen. Morten Saxnæs var på podiet, og han er på branchens vegne ked af, at der er så mange dårlige kampagner. Branchen slås med nedadgående effekt på de klassiske annonceformater. Formater der er mere og mere påtrængende.

Ønsket om at kommunikere tillid får derfor flere og flere virksomheder til at benytte Native Ads. De sociale medier er der, hvor vi opdager og deler relevant content. Når det fungerer, vil vi gerne skalere det. 

Skalering af Native Ads er ikke let. Og så sker det uundgåelige, at vi ender med click bait artikler og stalking af læseren gennem programmatic annoncering, som er med til at devaluere Native Ads. 

Konklusion?

Der er brug for en stærkere historie, stærkere levering og måske en anden prisafregning. Her er historiefortællere/ journalister, der kan sætte et brands historie ind i en relevant context sammenhæng vigtig. 

Vi skal lære at tænke i økosystemer, hvor vi skalerer gennem forskellige kanaler som PR, social, partnerships. Bringe Native Ads tættere på den kreative strategi. 

Det var de gode centrale pointer fra Morten Saxnæs fra & Co. Og jeg mener, at forudsætningen for at vi skal lære at tænke i økosystemer er, at de relevante parter starter med at tale sammen. Dvs. reklamebureauet, mediebureauet, mediet og annoncøren. 

Når de gør det forbedres resultaterne ofte markant. Det handler bl.a. om at Native Ads ofte eksekveres som anden push markedsføring selv på større projekter med briefing og deadlines, hvor der er meget kort tid til eksekvering af kampagnen. 

4. Native Ads studio øger indtjeningen

Flere og flere medier opretter egne native advertising-bureauer. Det øger deres chancer for at få en andel af de reklamebudgetter, de i den grad har brug for. 

Effektiviteten af kampagnerne kan være bedre, når udgi­verne selv leverer kvalitetsindhold, som er målrettet til deres specifikke læsere. Benjamin Native Studio leverede en række råd i forbindelse med opstart af et Native Studio:

·Det er ikke let at kreere et Native Ads Studio. 

·Vær klar over, at du har ikke én men flere målgrupper. Definer hvem det er i form af annoncør, mediets læsere, mediebureauer og brandets content ansvarlige. Det handler om at kunne samarbejde og imødekomme disses forventninger. 

·Find dit native sweet spot 

5. Melanie Deziel: fokus + format

At finde relevante historier og producere indhold, der engagerer brugerne, er den største udfordring for marketers, viser analyse fra Native Advertising Institute. 

Indlægget fra en af verdens førendeeksperter Melanie Deziel fra StoryFuel trak da også fulde huse. Formlen for at generere endeløse ideer er: Fokus x Format. 

Fokus handler om “hvad er vores historie?” herunder egenskaber, overblik, detaljer, historie mv.  Format er “hvordan bringer vi det i live?” herunder skriftligt, audio, video mv. 

Det er noget, der virker. Prøv selv.