Klumme: I lørdags måtte jeg en tur på kontoret, selv om jeg har forsøgt at skrue noget ned for weekendarbejdet de sidste par år. TV2 Nyhederne havde ringet og skulle bruge en markedsføringsretlig analyse af en webshop, som en folketingskandidat står bag. 

I min branche er vi ofte lidt berøringsangste, når journalister vil have os til at udtale os om dette og hint, for tænk nu hvis der er nogen, der fortolker reglen anderledes end os, eller tænk hvis potentielle klienter ikke vil arbejde sammen med os, fordi vi mener noget, eller ikke mener noget, eller tænk nu hvis alt muligt andet.

Jeg har altid ment, at advokater skal være bedre til at blande sig i samfundsdebatten og har da heller ikke holdt mig tilbage. Således heller ikke i lørdags, da en webshop skulle dissekeres efter alle kunstens regler.

Både e-handelsloven, forbrugeraftaleloven og markedsføringsloven indeholder en lang række oplysningsforpligtelser, og det er ikke dem, jeg sigter til, når jeg skriver ”hvor svært kan det være” i overskriften. Det er nemlig lidt bøvlet, men det er altså bare at begynde fra en ende af.

Man skal bl.a. huske at komme med oplysninger om følgende:

- Navn, adresse, email-adresse og andre relevante oplysninger, så kunderne kan komme i kontakt med sælger.

- CVR-nummer, hvis man har et.

- En nærmere beskrivelse af, hvad man vil sælge og den samlede pris inkl. moms og afgifter.

- Hvordan kan der betales, hvordan sker der levering, og hvordan behandles klager?

- Er der fortrydelsesret og i givet fald under hvilke betingelser?

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Det, jeg sigter til med ”hvor svært kan det være”, kan koges ned til nogle gode råd, der gælder, uanset om man har en webshop eller markedsfører sig på alle mulige andre måder.

Dem får I her:

- Man må ikke sige noget. der ikke er rigtigt. Man må fx ikke sige, at den enhed, der sælger varerne, er et selskab, hvis det ikke er rigtigt. Så giver man sig ud for at være noget, man ikke er, for at skabe en ubegrundet tryghed hos kunderne.

- Hvis man giver garantier, skal man meget konkret uddybe, hvad indholdet af garantierne er, og hvordan man gør dem gældende og at forbrugerne stadig har alle de rettigheder, som de har efter lovgivningen. I sagen fra i lørdags, blev der reklameret med en "livstids reparationsgaranti", uden at det blev uddybet, hvad der ligger i sådan en garanti. Den naturlige fortolkning af en ”livstids reparationsgaranti” er efter min vurdering, at garantien er gældende, uden at der skal betales for reparationer. Men når man så gik ind på de enkelte produkter, fremgik det, at det kun var det første år, man kunne få gratis reparationer. Det er efter min vurdering klart vildledende.

- Og så skal man kunne dokumentere rigtigheden af oplysninger om faktiske forhold. Alt hvad der er målbart og konkret, skal man kunne dokumentere. Så hvis man sælger krystaller, der kan heale diverse sygdomme og lidelser, skal man kunne dokumentere dette. I det konkrete tilfælde kunne produkterne angiveligt heale ”smerter, søvnløshed, knogler, osteoporose, tænder, calciumniveauer, benkramper, angstlidelser og stressrelaterede sygdomme.” Jeg tillader mig at sætte spørgsmålstegn ved, om indehaveren af webshoppen har dokumentationen liggende i skuffen. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.