Klumme: "Ulven kommer,” bliver der råbt på vores breddegrader. 

Amazon ligner unægteligt en ulv set på lang afstand. En uhyggelig konkurrencekraft med evnen til med et fingerknips at sætte sig på 30-40-50 procent af et lands samlede e-handel. 

Men kan det mon passe, at hvis man møder vilddyret forberedt og strategisk klar, så kan man lægge seletøj på og få sig et effektivt trækdyr?

Tja, det er faktisk ikke spor urealistisk. 

Gå ikke glip af dagens vigtigste nyheder – klik her.

Når jeg som digital marketingspecialist åbner kæberne på dyret og stikker hele hovedet ind for at kigge på tandsættet, så får jeg respekt for potentialet. 

Amazon bliver næppe menneskehedens bedste ven; dertil er profitmotivet og grænseløsheden i gigantens DNA en kende for udpræget. Men selvfølgelig kan du sælge noget via Amazon!

På det konkrete plan handler det om at forberede sig. Der er en række greb, som man skal kende for at få værdi ud af Amazon. Og der er nogle analytiske armbøjninger at gøre, før ulven sidder pænt og henter pinden. 

Mange producenter og leverandører er ikke reelt i gang med e-handel, og navnlig for dem, kan der være nogle store gevinster at hente på Amazon. Amazon giver med et slag en færdig web-shop og potentielt et stort købelystent publikum. 

Overvejelsen må nødvendigvis rumme en forholdsvis lokumskold analyse af, hvilke varekategorier, man har, og hvordan Amazon ser ud i disse kategorier. 

LÆS OGSÅ: HVIS FACEBOOK VINDER SÅ TABER ALLE

Hovedreglen er, at Amazon er interesseret i, at du sælger varer til kundernes tilfredshed. Hvis du ikke sælger, så ryger du ned i søgningerne. Hvis kunderne ikke kan lide oplevelsen, går det samme vej. De strategiske overvejelser handler altså om din samlede service, leveranceevne og produktkvalitet. Kan du stå distancen? Hvis du kan sige ”ja”, så kan du gå mere operationelt i gang. 

Selv om svaret til Amazon foreløbig er ”nej tak”, så kan du med fordel alligevel registrere dit brand på Amazon for at skabe en beskyttelse mod angreb. 

Du vil ganske enkelt stå bedre i en mulig tvist, hvis kopister går ind på Amazon og lukrerer på din virksomheds etablerede position. Når virksomheden er registreret på Amazon Brand Registry, og du senere vælger at blive aktiv på Amazon, vil dit registrerede brand performe bedre i algoritmen.  

I lande som Tyskland og USA sker op mod halvdelen af alle produktsøgninger direkte på Amazon. Men Amazon er ikke en søgemaskine som andre. 

Amazons algoritme er primært baseret på parametre, der optimerer salg af produkter. Det påvirker principperne for annoncering. 

I modsætning til Google har Amazon en direkte sammenhæng mellem konverteringer genereret gennem betalt annoncering og produktets organiske placering. 

Salg gennem betalt annoncering booster altså den organiske placering i søgeresultaterne. Begge faktorer skal altså med i din markedsføringsstrategi på Amazon. Uden denne basale viden farer man hurtigt vild på Amazon. 

Ligesom hos Google er der ikke fuld gennemsigtighed om rankingfaktorer. Vi ved, at kvalitet af indhold, og det direkte resultatskabende omkring salget betyder meget hos Amazon. Produktbeskrivelser, overskrifter, EAN-numre og fotos er vigtige faktorer. 

Du skal eksempelvis veje produktoverskriften på en guldvægt, for den skal både appellere til kunderne og matche Amazons algoritme. Produktbeskrivelsen skaber ”kundetid” i din butik, og det kan Amazon lide. Den spiller også en nøglerolle for konverteringsraten. (Sammen med detaljerede fotos!) 

LÆS OGSÅ: FACEBOOK FREMSTÅR SOM EN HALVSLØV TEENAGER: JEG ER BLÆST OMKULD

Amazon er på mange måder en ny ”videnskab” for SEO-folket og digitale marketers med flere nye elementer at forholde sig til. 

Amazon Prime er et kundeprogram, som giver gratis leverance mod et abonnement. Amazon Enhanced Brand Content er en anden service, der giver adgang til ekstra produktbeskrivelse. Amazon Stores er et tilbud om at designe sin egen brandede webshop under Amazons paraply. Bare for at nævne nogle af overskrifterne. 

Mange danske virksomheder høster lige nu erfaringer med at bevæge sig ud på Amazon, fordi de med fordel bruger denne platform i eksportarbejdet til lande som USA, UK, Tyskland og Frankrig. 

Erfaringen er, at det betaler sig at hyre en ”sherpa”, der har prøvet turen nogle gange, så man undlader at falde i den første faldgrube på vejen. 

Og hvis jeg skulle give ét og kun ét godt råd til nye rejsende, så er det, at det samlede produktfeed er nøglen til at have det godt med Amazon. 

Den optimerede og strukturerede tilgang her er selve halsbåndet til ulven. Og så er det ellers bare at gå i gang. Apport!