SDG’erne og bæredygtighed er for flere og flere virksomheder et vigtigt tema, der bliver brugt mange ressourcer på. Hvordan kan de effektivt markedsføre deres initiativer?

- Der er i øjeblikket rigtig meget snak om det at være bæredygtig som virksomhed. De virksomheder, som ikke tager del i den bæredygtige agenda, bliver taberne på sigt, og jo mere transparent, man som virksomhed er, desto stærkere står man. 

- Mange af de store og gamle virksomheder er ved at finde tilbage til deres oprindelige eksistensberettigelse, eller deres purpose, som det også populært hedder, og begynder at styre deres virksomheder efter dette formål. Ikke mindst fordi Millennial-generationen nu er kommet på arbejdsmarkedet og begynder at indtage centrale positioner i erhvervslivet.

- De såkaldte Millennials er født med et purpose driven mindset og har en agenda om at gøre verden til et bedre sted. Det gør, at der bliver stillet højere krav som medarbejder og chef til den arbejdsplads, man arbejder på og til de produkter, man som forbruger køber.

- Og formår virksomhederne ikke at markedsføre sig på deres bæredygtige initiativer samt gøre sig attraktive overfor denne yngre gruppe af medborgere, har de en svær opgave foran sig. Ikke at tage bæredygtigheden seriøst, er ren og skær dårlig forretning – for bæredygtighed er ikke et modefænomen, men et vilkår.

Gå ikke glip af dagens vigtigste nyheder – klik her.

Ugens overraskelse var da jeg…i denne uge igen bliver mindet om, hvor lille en verden vi lever i, når man finder ud af, at den advokat man har et kald med i arbejdsregi og som p.t. bor i Sydney, er én man har mødt i et fly på vej hjem fra Las Vegas på sin bryllupsrejse fem år tilbage. Man ved aldrig om et tilfældigt møde med en fremmed en dag bliver til et møde med en bekendt en anden dag! Ydmyghed, empati og åbenhed er noget som vi mennesker skal huske at udvise, når vi møder andre mennesker

Jeg blev rigtig glad, da jeg i denne uge fandt ud af, at jeg hørte, at verden faktisk ifølge NASA er blevet grønnere de sidste 20 år, specielt grundet en større beplantning af træer og landbrug specielt i Kina og Indien, hvilket svarer til en 5 procent vækst og dermed en god måde til at modvirke vores CO2-problematik på.

Branchens største udfordring, lige nu er… helt klart, at det er svært at måle, hvordan virksomhederne er bæredygtige, samt at der ikke findes en fællesnævner for at måle på dette. Lovgivningen og retningslinjerne er svære at identificere og mange etablerede virksomheder er først nu er i gang med at opfinde og/eller genfinde deres “purpose” til forskel for en ny iværksættervirksomhed, som i de fleste tilfælde er født med et purpose-drevet DNA, hvilke gør det nemmere at tænke bæredygtighed ind fra starten.

Og det irriterer mig når… jeg hører i medierne, at det kun er politikerne, som kan rykke noget i forhold til. at verden skal omstille sig og blive mere bæredygtig. Jeg ved, at alle de private virksomheder derude også kan slå et slag for bæredygtigheden, hvis de virkelig vil, og på den måde være med til at nå de 17 FN Verdensmål inden 2030.

Løsningerne må være at… virksomheder må tage deres del af ansvaret - de har uden tvivl den største indflydelse, når det kommer til at gøre verden til et bedre sted og arbejde for en mere global bæredygtig agenda.

Når jeg går på weekend, skal jeg… være sammen med min dejlige familie samt forberede mig til næste uge, hvor jeg bl.a. skal holde foredrag om det at skabe et job, som giver mening for Millennials samt deltage i en spændende paneldebat om bæredygtige investeringer på Nordic Investment Camp. 

Jeg sender fredagsstafetten videre til Nete Green, CMO hos Matter Pension med spørgsmålet: Hvordan er bæredygtige startup’s marketing anderledes end traditionel markedsføring?

Og så er der ugens optur: 

Da jeg blev inviteret ind i studiet hos Jibril Syed for at lave en podcast om vores utraditionelle karrierevalg, hvor jeg netop fortalte om, hvordan jeg, med min kandidatgrad i informationsvidenskab endte med at udvikle finansielle produkter i kapitalmarkedet ved et tilfælde - lyt med snart! 

Ugens nedtur:

Da jeg læste en artikel lavet på baggrund af en besvarelse fra Ingeniørforeningen IDA’s toplederpanel, som viste, at kun seks procent af de danske virksomheder har opstillet klare mål for virksomhedens arbejde med FNs 17 verdensmål. Dette er super ærgerligt, da jeg synes, at Danmark skal gå forrest i kampen om bæredygtighed, og at det ikke kun skal være en snak på de danske virksomheders direktionsgange. Dog synes jeg, at vi går en lysere fremtid i møde, når vi får flere og flere unge ind på arbejdsmarkedet, som med deres “purpose driven” mindset vil skubbe til denne agenda og forhåbentlig blive budt indenfor på direktionsgangene som de forandringsagenter de nu er, og dermed være med til at flytte virksomhederne i en grønnere retning. 

Gå ikke glip af dagens vigtigste nyheder – klik her.