KLUMME: Fly Responsibly er navnet på KLM’s nye kampagne. En opfordring til hele flyindustrien – inklusiv de rejsende – om at gå sammen og skabe en bæredygtig og klimavenlig fremtid for luftfarten. En indsats, KLM vil lede. 

Grundlæggende består kampagnen af en film, et logo og et website, hvor KLM fortæller, hvad de selv gør, hvad industrien kan gøre, og hvad vi som rejsende kan gøre.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

På sitet kan man læse, at KLM er stolte af at ligge i Top 3 på Dow Jones Sustainability Index 14 år i træk. Men de vil gøre endnu mere. De er bl.a. i gang med at oprette det første bæredygtige brændstofværk i Europa i samarbejde med SkyNRG, og i 2030 er målet en halvering af deres CO2-udledning sammenlignet med 2005.

Et mål der ligger på linje med andre aktørers i flyindustrien. Deres CO2ZERO service gør det også muligt at flyve CO2-neutralt.

Spørgsmålet er, om KLM gør nok for at kunne udråbe sig selv som leder i kampen for en mere bæredygtig luftfart? Er Fly Responsibly-initiativet troværdigt, eller er det ren og skær markedsføring med det formål at sælge flere flyrejser?

Fokus på vækst...

I pressemeddelelsen skriver deres kreative bureau, DDB, at dette ikke er en kampagne, men en langsigtet forpligtelse og et ønske om at skabe forandring. KLM ønsker at tage lederskab på en ny agenda for bæredygtig luftfart. Men kan et flyselskab, der lever af at sælge flyrejser, indtage denne position troværdigt? 

I 2018 havde KLM en omsætning på tæt ved 11 milliarder euro. Over de seneste fire år har de udvidet deres netværk med 30 nye destinationer og budt 6,4 millioner flere passagerer velkommen ombord på deres fly.

Og på klm.com opfordrer de os rejsende til at opdage nye destinationer, som vi slet ikke havde tænkt på. Det er tydeligt, at KLM har et stort fokus på vækst. 

Hvordan passer det sammen med opfordringen på flyresponsibly.klm.com om at flyve ansvarligt og overveje, om vi behøver at mødes ansigt til ansigt og overveje, om vi kan tage toget i stedet for flyet?

KLM’s CEO Pieter Elbers udtaler, at vækst og profit er en forudsætning for, at et flyselskab som KLM kan foretage de investeringer, der kræves, for at de kan opfylde deres miljømæssige målsætninger.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Det kan han selvfølgelig have ret i, men man fristes jo til at spørge ham, om det mest miljøvenlige ikke ville være at begrænse antallet af flyafgange eller helt stoppe med at flyve? 

Så hvad skal der til?

Men ok - det er nok en simplificering af den verden vi lever i, hvor luftfart bidrager til global handel, jobs og øget velstand for mange mennesker verden over. KLM er heller ikke den eneste virksomhed, der opfordrer til ansvarligt forbrug af deres produkter.

Bryggerierne, tobaksproducenterne og spilfirmaerne har gjort det i årevis – med større eller mindre held.  

Men hvad skal der så til for, at Fly Responsibly opfattes som et troværdigt initiativ til at skabe forandring og ikke blot en overfladisk kampagne? 

Jeg mener, der skal mere til end en CSR strategi på linje med industrien. Fabrikken med bæredygtigt brændstof er et skridt på vejen – men hvorfor har KLM ikke målsætninger, der er langt mere ambitiøse end resten af industrien? Hvis de virkelig vil vise vejen, må de også turde gå forrest og gøre meget mere end andre. 

Gør de det, tror jeg på, at Fly Responsbily kan blive mere end en kampagne.

Vi lever i tid, hvor vi forventer, at virksomheder tager ansvar og bidrager til at løse globale udfordringer. Men det kræver reel handling og ikke kun gode intentioner at blive opfattet som en troværdig og ansvarsfuld virksomhed.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

I dag er CSR mål ikke nok – ansvarligheden skal gennemsyre hele virksomhedens kerneforretning. 

Jeg efterlades med en fornemmelse af, at Fly Responsibly er mere markedsføring end handling. Men jeg håber jeg tager fejl.

For vi har i den grad brug for, at nogen tør gå forrest og vise, hvordan vi kan rejse ud i verden samtidig med, at vi passer på den.