KLUMME: ITP. Disse tre bogstaver varsler voldsomme omvæltninger for digital annoncering, som vi kender det.

Intelligent Tracking Prevention begrænser brugen af tredjeparts-cookies og dermed muligheden for at følge brugeren på tværs af sites.

Det bliver altså betydeligt sværere at tracke kundernes rejse for at se konverteringer eller i forbindelse med retargeting.

Indtil videre er det især Apple, der fører sig frem med ITP i Safari, hvor man for nylig lancerede en ny version, Apple ITP 2.2.

Det har stor betydning på det danske marked, hvor iOS er stort på den mobile platform, og flere browsere som Firefox vil følge Apples eksempel. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Forsøg på beskyttelse fører til annonce-spam

Apple indfører ITP for at beskytte forbrugernes privatliv. Det er den officielle forklaring, og den holder også et langt stykke hen ad vejen.

Apple har traditionelt brandet sig på sikkerhed såvel som hensyntagen til privacy, og GDPR har sat ekstra fokus på området. Samtidig opnår Apple dog også den vigtige sidegevinst, at man generer konkurrenter som Google, hvis forretning er betydeligt mere afhængig af tracking.

Udefra set forekommer det altså som fornuftigt tiltag, hvor man beskytter forbrugerne mod tracking og reklamer, men det er en misforståelse, både principielt og praktisk.

ITP fjerner ikke reklamer, men risikerer derimod at gøre dem mindre præcise og dermed mindre relevante. Når vi ikke kan følge brugeren på tværs af sites, ved vi ikke, hvornår vi skal ramme med hvad, og konsekvensen bliver spam-annoncer med minimal relevans for brugeren. Og endnu mere modstand mod reklamer.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Driver annoncørerne til walled gardens

ITP har også en anden konsekvens. Hvis tredjeparts-cookies bliver stækket, vil førstepartsdata blive endnu vigtigere, og hvem har flere af den slags end nogen anden?

Facebook, Google, Apple etc.. ITP risikerer at drive annoncørerne mod walled gardens, hvor de godt nok får masser af data, men også er underlagt platformens gøren og laden.

ITP vil derfor skabe vindere og tabere i annonceøkonomien.

Forbes gav sit bud på begge kategorier, og taberne var virksomheder inden for traditionelle annoncenetværk, DSP'er og medier. Vinderne kunne tælles på én hånd: Facebook, Amazon og Google.

Det danske marked for bannerannoncer udgjorde sidste år over to milliarder kroner. Annoncører og deres rådgivere bør indrette sig på den nye ITP-virkelighed og sikre sig den bedst mulige ROI for pengene.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.